Ikea sätter nytt ljus på matsvinnet

Ett nytt bakteriedödande UV-ljus kan förlänga hållbarheten på maten med upp till 300 procent. Med hjälp av en ny svensk köksprodukt vill Ikea förvandla miljontals matlådor till verktyg mot matsvinn.

I dag, på Internationella matsvinndagen 29 september, lanserar Ikea en ny köksprodukt med ett lock som är anpassat till företagets matlådor. Den svenska produkten, EcoLoc, använder sig av ett bakteriedödande UV-ljus från som lyser igenom det anpassade locket och förlänger hållbarheten på mat med upp till 300 procent.
– Vi slänger framför allt bröd, frukt och grönsaker där vi snabbt ser spår av nedbrytning, men exempelvis bröd kan hålla 200 procent längre tid och tomater upp till 300 procent genom att använda EcoLoc. Vi måste tänka nytt och hitta nya sätt för att minska mängden mat vi slänger så att vi inte behöver ha den här dagen i framtiden, säger Johan Tingsborg på EcoLoc AB.

Mat kontamineras bland annat av mikroorganismer via luft och när någon eller något rör vid den, vilket leder till nedbrytning av maten. Men när livsmedel placeras i en matlåda och man lägger på EcoLoc så tar UV-ljuset död på alla dessa mikroorganismer.
– När matsvinnet sker i hushållen har maten producerats, transporterats och förbrukat energi. Matlådor används i hem i hela världen och med innovationer som den här blir matlådorna ett verktyg mot matsvinn där varje person kan vara med och bidra till att vi minskar matsvinnet och når FN:s mål, säger matsvinnsexperten Åsa Sandberg.
En tredjedel av all mat som produceras kastas. Matsvinnet är ett globalt problem och hushållen står för över hälften av allt matsvinn.
Inom EU slängs mat till ett värde av 132 miljarder Euro per år, vilket är cirka fem gånger mer än vad den totala försäljningen av livsmedel och drycker uppgår till i Sverige på ett år.
– Genom att förlänga hållbarheten på maten kan vi också hjälpa människor att spara pengar i matbudgeten, säger Johan Tingsborg.

 

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.