28 januari 2025
Ikea vill öka tillgängligheten på mer växtbaserad mat som en del av en varierad kost och möta en ökad efterfrågan på växtbaserade alternativ. De senaste åren har möbelkedjan introducerat flera växtbaserade rätter i sortimentet, bland annat en plantbulle och en plantkorv.
I maj 2024 lanserades ett första samarbete med organisationen Årets Kock och Jessie Sommarström, som då hade tagit fram en modern version av den klassiska pannbiffen. Rätten blev snabbt en favorit bland kunderna på; bara under de fyra första månaderna såldes 200 000 portioner.
För att uppmärksamma att köttbullen funnits på Ikea i 40 år har Årets Kock och Jessie Sommarström nu tagit fram en modern version av den klassiska köttbullen. Detta för att speglar hur svensk matlagning traditionellt har drygat ut kötträtter med baljväxter och andra växtbaserade ingredienser, något som på senare år glömts bort.
– Jag är otroligt glad att få göra detta tillsammans med Ikea, ett varumärke som enligt mig alltid ligger i framkant. Att de nu tar världens mest kända köttbulle in i framtiden genom att göra den mer hälsosam är verkligen inspirerande och ett bevis på mod och en vilja att blicka framåt, säger Jessie Sommarström.
Köttbullen säljs under en begränsad period, med start måndagen den 10 februari och serveras med gräddsås, lingonsylt och pressgurka, samt kokt potatis eller potatismos. Priset landar på 45 kronor för en portion.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Människor och Trend och Värdekedjan
Nudging ökar försäljningen av ekologisk – med upp till 56 procent
Budskap som kopplar till den egna hälsan driver försäljningen av eko – helt utan prissänkningar. Det visar ett omfattande butiksexperiment som Organic Sweden har utvecklat och genomfört i samarbete med Beteendelabbet.
28 januari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.