11 april 2024
Genom Icas nya acceleratorprogram kommer startup-bolagen Farmers & Chefs, Gårdsfisk, Planet Dairy och Stacky’s under en längre tid att få möjlighet till ökad exponering på olika sätt i de drygt 30 Ica-butiker som är knutna till Framtidens smaker. Programmet är det första initiativet för ImpactX, som ska jobba med innovation och nya affärer med fokus på hållbarhet.
– Nya hållbara affärsmodeller är ett måste för branschen och planetens framtid, det är därför extra kul att vi satsar ännu mer på innovation inom detta område. Vi hoppas att acceleratorprogrammet som första initiativ blir en språngbräda för att skiftet mot mer hållbar konsumtion och hållbara affärer kan snabbas på, säger Ariella Rotstein, chef för ImpactX på Ica Gruppen, i en kommentar.
Bolagen kommer bland annat att garanteras hyllplats under en längre tid. De får även en ökad synlighet och större plats i de anslutna butikerna, till exempel genom smakprovningar och innovativa butikskommunikationslösningar. Dessutom kommer bolagen att erbjudas expertis från Ica och få tillgång till statistik och annan data som kan hjälpa dem att växa och fatta rätt beslut.
Programmet bygger på en ny affärsmodell, där Ica Gruppen och de anslutna Ica-butikerna minoritetsägare i de fyra bolagen. Detta ska skapa incitament för samtliga involverade parter att jobba uthålligt med ett hållbart sortiment för en långsiktigt hållbar konsumtion.
– Jag vet att många av mina kunder vill göra hållbara val, men jag vet också att det för många är en tröskel att prova nytt. Nu gör vi det enklare för fler kunder att få upp ögonen för nya hållbara produkter som smakar riktigt gott och är lättlagade, säger handlaren Simon Forsslund på Ica Hallen Axelsberg.
BILDEN: Ariella Rotstein är chef för ImpactX på Ica Gruppen Foto: Ica Reklam/Oskar Arvidsson.
ImpactX är en ny systerorganisation till Icas innovationshubb ICAx som kommer att arbeta med hållbarhetsinnovation. Fokus ligger på att experimentera, utforska och bygga nya hållbara affärsidéer för Ica.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Forskning och Förädling
Förädling Mötesplatser Värdekedjan
Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet
För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.
21 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.