I dag startar EKO-september

För tredje året i rad drar kampanjen EKO-september igång. Det är Organic Sweden, Ekologiska Lantbrukarna, KRAV och Sveriges Konsumenter som står bakom för att öka kunskapen om och driva försäljningen av ekologiska och KRAV-märkta livsmedel.

Kampanjen EKO-september lyfter sju stora fördelar med ekologiskt: större biologisk mångfald, rent vatten, levande jordar, inga naturfrämmande kemiska bekämpningsmedel, extra god djuromsorg, mat utan onödiga tillsatser samt att en eko-certifiering innebär att maten är extra kontrollerad.

– Vi märker ett ökande engagemang inför årets upplaga av EKO-september. Och vi är särskilt glada över det växande antal handlare runt om i landet som vill använda vårt butiksmaterial för att lyfta fram de ekologiska alternativen i hyllan, säger Charlotte Bladh André, vd på Organic Sweden.

I kampanjen tillhandahålls en digital verktygslåda med inlägg för sociala medier, butik och print för dem som vill dela i sina egna kanaler.

Genom artiklar, inlägg på sociala medier och samarbeten med välkända profiler kommer Sveriges Konsumenter att höja konsumenternas medvetenhet om fördelarna med ekologisk mat. Innehållet kommer också att visa de målkonflikter som konsumenter ofta upplever när ekologiskt, närproducerat, klimatsmart och vegetariskt ställs mot varandra.

– Genom att föra in den ekologiska maten i ett bredare hållbarhetsperspektiv och visa att olika mervärden inte står emot varandra kan vi hjälpa många konsumenter att göra mer medvetna matval, säger Jan Bertoft, generalsekreterare på Sveriges Konsumenter.

Några av de saker som kommer att hända under EKO-september är: kedjorna inom dagligvaru- och servicehandeln lyfter fram sitt ekologiska sortiment och kampanjar eko i butikerna, många livsmedelsföretag sprider kampanjens budskap i sina sociala kanaler samt ekologiska lantbrukare kommer arrangera evenemang som öppen gård, bonde i butik och kurs hos ekobonden.

 

Dela

Fler nyheter i Arkiv och Hållbarhet

Arla ska testa Från Sverige-märkning på utvalda produkter

Arla testar från och med vecka 20 märkningen Från Sverige på ett antal produkter i sortimentet. Trots att Arla har en egen märkning hoppas man att den nya märkningen ska göra att fler väljer svenska mejeriprodukter.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.