11 december 2020
I en färsk undersökning om svenskarnas planer för julmatshandeln svarar var femte svensk att de kommer köpa mat och dryck i högre utsträckning online än tidigare. Det är nästan varannan svensk som planerar att göra sina matinköp på nätet till jul. Fyra procent uppger att de kommer att handla julmat online i mindre utsträckning än tidigare.
Ökningen av näthandlare ligger framför allt i gruppen 16–25 år, men även de äldre har hittat till nätet. I åldrarna 66–75 uppger 23 procent att de tror att de kommer handla julmat online i högre utsträckning än tidigare.
– Detta år har varit speciellt på många sätt, och intresset för att handla mat på nätet har ökat enormt. Vi har fördubblat vår onlinekapacitet under året för att möta en högre efterfrågan. Vi är särskilt glada över att så många i den äldre åldersgruppen upptäckt hur enkelt och smidigt det är att klicka hem sin mat och få den levererad till dörren, säger Sara Mundt Petersen, Chef Digitala Kundmöten och E-handel på Coop Sverige.
Undersökningen visar dessutom att det är fler kvinnor (24 procent) än män (18 procent) som planerar att handla julmat online i högre utsträckning än tidigare.
De vanligaste varorna som svenskarna kommer att handla på nätet till julfirandet i år är julmust (32 procent), ägg (29 procent), julskinka och prinskorv (25 procent) samt pepparkakor och godis (24 procent).
Undersökningen är genomförd av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Människor
Sadlade om till vinodlare: ”Dras till att plöja obrukad mark”
Hon är vd:n och matkommunikatören som sadlade om till vinodlare. Nu vill Ulrika Ekström på Mälsåker vingård få fler att våga satsa på svenskt vin.
27 februari
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.