20 september 2022
Alla som jobbar inom livsmedelsbranschen vet att det både är krångligt och resurskrävande att tolka EU-direktiven kring livsmedelskommunikation som rör hälsa. Detta vill foodtech-uppstickaren Nuverica ändra på genom att ta fram en innovativ tjänst som ska hjälpa livsmedelsföretag att enkelt räkna ut och förstå vilka närings- och hälsopåståenden de får göra om sina produkter.
– Vår vision är att öka tydligheten, något som kommer att ge tydliga marknadsfördelar, säger Carolin Solskär, vd och medgrundare tillsammans med bolagsbyggaren Hidden Dreams och näringsexperten Karin Jonsson.
Vad är det som är så krångligt med det här regelverket?
– Att det finns så oerhört många gråzoner. Som exempelvis detta med ”inget tillsatt socker”. Kan man skriva det om man har tillsatt torkade dadlar i myslin? Det kan vara bra att veta det innan man lanserar en ny hälsomysli på marknaden.
Utvecklingsarbetet gör i samarbete med de två första kunderna: Paulig och Nick’s, och med Stockholms stad som samarbetspartner.
– Det känns viktigt att få med såväl företagens som myndigheternas perspektiv redan från början, för att få feedback på tjänsten. Vi vill ju att den ska kunna nyttjas av både marknadsförare, produktutvecklare, märkningsexperter och livsmedelsinspektörer.
Carolin Solskär har bland annat utsetts till Årets IT-kvinna och har flera IT-och innovationsuppdrag i ryggen från bland annat Microsoft och Nordic Tech House. Att hon nu gett sig in i foodtech är dock ingen slump.
– Jag älskar mat och är utbildad sjökock som började laga mat ute på båtar redan som 14-åring. Jag är född på en ö i Göteborgs skärgård och så länge jag klarade av skolan var det okej att jag seglade i väg ibland, säger hon och skrattar.
Ett stort intresse för hur det vi äter påverkar hälsa och välmående gjorde att hon utbildade sig till kostrådgivare, innan hon som 23-åring gjorde ett lappkast i karriären och flyttade till Stockholm för att jobba med IT.
– Därför känns det extra coolt att nu kunna förena mina intressen med all min kunskap och erfarenhet på det här sättet. Vi har precis inlett arbetet men vår plan är att lansera tjänsten på bred front i december.
Nuvericas ingångsmarknad är Sverige men siktet är inställt på alla företag som saluför livsmedelsprodukter inom EU.
Dela
Fler nyheter i Förpackning och Hälsa och Människor
Förädling Människor Mötesplatser
Tempe på åkerböna tog hem matinnovationspriset
En fullpoängare rent hållbarhetsmässigt och en produkt som bjuder på små insprängda smaksensationer. Så beskriver juryn det vinnande bidraget i årets upplaga av tävlingen Ät Stockholm: Hallstavik Tempe.
19 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.