Hon ska öka konsumtionen av fullkorn: “Tid, tålamod och starkt engagemang”

Maria Alexandersson är projektledare för Fullkornsfrämjandet. Uppdrag? Att få fler svenskar att få upp ögonen för vikten av att äta fullkorn.
– När man väl förstår är det egentligen ganska enkelt, säger hon till Livsmedel i fokus.

Efter flera års planering är partnerskapet Fullkornsfrämjandet nu i full gång, med projektledaren Maria Alexandersson på plats sedan 1 oktober.
Varför är du rätt person för det här jobbet?
– För att jag har bakgrund inom marknadsföring, kommunikation och projektledning. Jag kommer närmast från Fria bröd och dessförinnan Orkla, och är van vid att kommunicera hur och varför man ska äta mer av vissa saker.
Enligt Livsmedelsverket äter svenska folket på tok för lite fullkorn, samtidigt som det klassas som den enskilda kostfaktor som förebygger ohälsa i allra högsta grad. Bland annat genom att förebygga hjärt- och kärlsjukdom, diabetes typ2 och tarm- och ändtarmscancer.
– I dag snittar vi på 42 gram men enligt de Nordiska näringsrekommendationerna ska vi upp till 90 gram per person och dag. Det skulle göra stor skillnad för folkhälsan, säger Maria Alexandersson.
Mer än en dubblering, alltså. Hur ska det gå till?
– Fullkorn är en hälsofråga som är ganska lätt att ta till sig. Vi behöver göra det mer känt för folk varför fullkorn är så viktigt. När man väl förstår det så är det egentligen ganska enkelt att byta ut det ljusa brödet mot fullkornsbröd eller pastan mot fullkornspasta.
Inspirationen till Fullkornsfrämjandet har bland annat hämtats från Danmark, där Fuldkornspartnerskabet startade redan 2007 och där man lyckats dubblera konsumtionen av fullkorn. Detta samtidigt som man sett att ett ökat fullkornsintag även gett medverkande företag affärsmässiga fördelar.
– Framgångsfaktorerna i Danmark har varit tid, tålamod och ett starkt engagemang från både näringslivet, från myndigheter och olika organisationer. Inte minst har man skapat ett attraktivt utbud genom att successivt öka antalet produkter som innehåller fullkorn, säger Maria Alexandersson.
De partners som redan ingår i Fullkornsfrämjandet är: Cancerfonden, Chalmers tekniska högskola, Dietisternas Riksförbund, Fazer, Hjärt-Lungfonden, Göteborgs Stad, Lantmännen, Leksands knäckebröd, Livsmedelsföretagen, Livsmedelsverket, Nestlé, Paulig, Polarbröd, Sveriges bagare & konditorer/Brödinstitutet, Sveriges bagerileverantörers förening, Svensk Dagligvaruhandel samt Wasa Barilla.
Vilka är dina bästa argument för att fler ska vilja ingå i det här partnerskapet?
– Att det är ett fint samarbete för folkhälsan och ett superviktigt sätt bidra till mer klimatsmart matval – fullkorn är ju vegetariskt. Det är också ett sätt för den svenska livsmedelsindustrin att vara med och bygga upp vår livsmedelsberedskap eftersom spannmål är något vi odlar här i Sverige.
Till sist: hur ser din egen relation till fullkorn ut?
– Haha, jag har i princip alltid ätit havregrynsgröt med hemlagat äppelmos till frukost. Men jag måste erkänna att jag inte visste exakt hur hälsosamt det faktiskt är med fullkorn innan jag sökte det här jobbet. Nu när jag fått upp ögonen för fullkorn så äter jag betydligt mer knäckebröd och har även börjat laborera en hel del med svenska korn och gryn.

Fullkornsfrämjandet har sin bas på GoCo Health Innovation City i Mölndal, en arena med ambitionen att skapa ett kluster för hälsa i världsklass där Fullkornsfrämjandet anslutit till den nybildade innovationshubben som leds genom EU-projektet SWITCH.

Foto: Christina Kronér

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Människor och Värdekedjan

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.