10 april 2025
När Laura Pulkkinen började den nya tjänsten på Polarbröd kom hon närmast från en tjänst som Global New Product Development Manager på Arla Foods i Stockholm.
Nu pendlar hon till Umeå några dagar i veckan, en lösning som fungerar bra.
– Jag kände att jag gärna ville jobba för ett lite mindre bolag och helst ett svenskt. Värderingarna och företagskulturen hos Polarbröd går helt i linje med vad jag själv står för, detta att man verkligen bryr sig om planeten och vill leda vägen mot framtidens mat genom att ställa om till ett hållbart matsystem, säger hon.
Vad gör du en vanlig dag på jobbet?
– Det roligaste är variationen! Den ena dagen kan det handla om att jobba med marknads- och strategifrågor, nästa dag kan det vara att delta i ett trendseminarium för omvärldskoll. Jag jobbar i en rad olika utvecklingsprojekt tillsammans med mitt innovationsteam, där vi träffar kunder och leverantörer för att tillsammans planera och utveckla vår innovationsprocess. Jag uppskattar det finns en balans mellan tradition och nya perspektiv, där man kan utmana gamla sanningar. Det är det som driver ett företag framåt.
Hur har Polarbröds hajpade satsning på surdeg tagits emot så här långt?
– Jag kom in i sista delen av processen och kan absolut inte ta åt mig äran, men det är väldigt kul att se resultaten av lanseringen. Idén har funnits rätt länge men det var i samband med att bageriet skulle byggas upp igen efter den omfattande branden 2020 som man såg en chans att få in den här nya tekniken. Responsen bland kunder och konsumenter har varit helt enorm, vi var faktiskt inte riktigt beredda på det.
Vad är det som är så speciellt med Norrlands Leväjn?
– Om man tittar hur det ser ut i brödhyllan i övrigt så erbjuder detta något helt nytt, som lutar mer åt det hantverksmässiga hållet. Brödet är bakat med både fördeg och surdeg av vete, och med en unik bakprocess där tiden spelar en helt avgörande roll för smak och textur.
Samtidigt låter det inte jättekomplicerat…?
– Bröd kan kännas som en enkel produkt men det är jättemycket kemi som gör det hela komplext och där det är mycket i recept, omgivning och process som påverkar slutresultatet.
Har ni fler produkter inom surdegssegmentet på gång?
– Vi har satsat jättemycket på den här tekniken så den ska absolut nyttjas till nya koncept och produkter. Det kan vara något ”syskon” på gång som blir en bra match i hyllan utan att knipa marknadsdelar från Norrlands Leväjn. Vi har mycket spännande på gång, säger Laura Pulkkinen och låter hemlighetsfull.
Vilka konsumenttrender ser du som viktigast att svara upp emot just nu?
– Pris och smak, där konsumenterna hela tiden säker nya upplevelser i brödhyllan. Men även hälsa och hållbarhet är viktigt för många. Konsumenterna vill ha osötat bröd som är rikt på fibrer och fullkorn samtidigt som det smakar gott. Vi märker även ökad efterfrågan på bröd som har Svenskmärkning.
Till sist. Vilken är din egen favorit i Polarbrödssortimentet?
– Norrlands Leväjn! Det är för att den erbjuder så stor variation, och passar till allt från en vanlig smörgås till pinsa, pizza eller toast i ett smörgåsjärn. Sedan är originalet – rågkakan – också god.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Människor och Trend
Livsmedelsrapporten: Kött och fullkorn bubblar
Nu presenteras Svenska livsmedelsrapporten 2025 med fokus på hälsa och hållbarhet. Livsmedel i fokus ber Anna-Lena Wihlborg, senior rådgivare på Nordic Wievpoint och författare till rapporten, att välja ut tre höjdpunkter – och en bubblare.
11 april
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.