Här skapas framtidens gröna favoriter

Vegetariska proteiner – hur når vi ut med ännu bättre produkter till konsument? Det var utgångspunkten för en spännande “FINEST-dag” hos GroPro i Bjuv i onsdags, där forskare och livsmedelsföretag delade med sig av sina kunskaper.

Forskaren Evelina Höglund från RISE är engagerad i FINEST, som driver utvecklingen inom växtbaserade proteiningredienser och produkter.
– FINEST handlar om innovation inom livsmedelssystemet, att förstå flaskhalsarna och hur vi når en hållbar livsmedelskedja snabbare genom olika samarbeten. Vi jobbar väldigt “hands on”, inte minst kring hur företagen kan jobba ihop på nya sätt, säger hon.

Eventet i Bjuv, som lockade ett 40-tal deltagare genom hela livsmedelsindustrins värdekedja plus akademi, tog ett brett grepp och handlade om allt från funktionalitet hos proteinkoncentrat till konsumenters beteenden kring växtbaserat.
Konsumentforskare från RISE presenterade bland annat sju tydliga trender som alla påverkar konsumtionen av växtbaserade proteiner:

* Ökad köttkonsumtion
* Tveksamhet till mejeri- och köttanaloger
* Ekologiskt tappar men ökad efterfrågan på svenskt, lokalt och regionalt
* Hybridprodukter syns mer i hyllan
* Mat som social kapital
* Fler vill äta sig till bättre hälsa
* Utveckling mot försämrade matvanor

Därefter arrangerades en workshop, med en station för varje trend, där fokus var att hitta rätt sätt att bemöta dessa trender i produktutveckling och marknadsföring av framtidens gröna proteiner.
– Här gäller det att börja i rätt ände av den kreativa processen. Att man inte bara utvecklar en ny produkt utan börja med att tänka ”vilka konsumentgrupper vill vi nå och vad vill de ha?” – och därefter utvecklar produkten.
Vad bär du själv med dig från den här dagen?
– Att vi måste bli bättre på att lyfta fram värdet av det svenska ursprunget när det gäller växtbaserat, värdet för både hälsan och miljön – då finns intresset även hos konsumenterna, säger Evelina Höglund.
En annan insikt är att man inte ska ställa vego mot kött eller vego mot mejeriprodukter.
– Potentialen är större när man blandar och man kan gärna rida på ”hybridvågen” när man skapar allt från mellanmål till helt nya typer av färdigrätter. Det är viktigt att vara tydlig med att det inte handlar om att ”späda ut” köttet eller att komma undan billigare, utan att se alla plusvärden med att göra detta.

FINEST är en del av forskningsrådet Formas satsning på att skapa hållbarhet och konkurrenskraft i det svenska livsmedelssystemet, och fokuserar på att utveckla tre olika värdekedjor: Svenska skogsbär, Protein från baljväxter och Experimentell framställning av livsmedel.

Dela

Fler nyheter i Forskning och Förädling och Trend och Växtbaserat

Här öppnar Fazer dörren mot framtiden: “Helt unikt”

Under det senaste året har Fazer Sverige varit delaktig i ett partnerskap med Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm. Nu vill vd Mats Liedholm få fler livsmedelsföretag att haka på.
– Det är ett fantastiskt sätt att bygga varumärke och säkra framtidens kompetens, säger han.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.