Här öppnar Fazer dörren mot framtiden: “Helt unikt”

Under det senaste året har Fazer Sverige varit delaktig i ett partnerskap med Center for Retailing på Handelshögskolan i Stockholm. Nu vill vd Mats Liedholm få fler livsmedelsföretag att haka på.
– Det är ett fantastiskt sätt att bygga varumärke och säkra framtidens kompetens, säger han.

Våren 2023 inledde Fazer Sverige ett samarbete med Handelshögskolan i Stockholm som så kallad Retail Club Partner i deras Retail Management-program. Det är ett av totalt två kandidatprogram som finns på Handels, här finns plats för 60 studenter per läsår och det är till 100 procent finansierat av näringslivet.
– Det är helt unikt och innebär att vi som partner kan påverka både utbildning och forskningen samtidigt som vi engagerar studenterna i våra olika verksamheter, säger Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige.
Totalt är det ett 20-tal företag som är med och finansierar kandidatprogrammet, varav de flesta är renodlade handelsföretag. Bland livsmedelsproducenter är det bara Coca-Cola Europacific Partners och Swedish Match som är med, förutom Fazer Sverige.


Mats Liedholm, vd för Fazer Sverige, öppnar dörren till Fazers Retail Club Partner studentrum.

– Vi skulle gärna se ett ännu större industrifokus och tycker att det borde finnas intresse för fler leverantörer att vara med. Det är angeläget för vår del av branschen att komma närmare akademien för att vidga perspektiven och få nya insikter. Inte minst är det ett bra sätt att bygga varumärket och rekrytera framtidens talanger.
Är det svårt att hitta rätt kompetens?
– Ja, generellt sett är det svårt rekrytera duktiga medarbetare till branschen. Inte minst om man har geografiska lägen långt bort från storstadsregionerna, som vi exempelvis har med vår produktionsanläggning i Tingsryd.
Mats Liedholm förklarar att det för Fazer Sveriges del handlar om ett långsiktigt engagemang som uppmuntras från den finska koncernledningen. Han vill inte avslöja prislappen ”men det handlar om en ganska stor investering”.
– Den svenska marknaden har blivit mer prioriterad sedan Fazer lämnade Ryssland, som tidigare var den största marknaden utanför Finland. Och Fazer i Finland har länge jobbat på motsvarande vis med handelshögskolan Hanken i Helsingfors.

Olle Ericson är senior affärsutvecklare på Fazer Sverige och arbetar med varumärkesstrategi och investeringar i marknadsföring. Han ansvarar även för allt det praktiska kring samarbetet med Handels och studenterna.
– Min roll är att vara den dagliga kontaktpersonen. Det handlar ju inte bara om att bidra med pengar utan att tillsammans med fakulteten vara med och utveckla ett engagerande program, säger han.
Under det senaste året har Fazer bland annat haft ett par gästföreläsningar med Mats Liedholm och Heli Anttila, direktör för produktutveckling på Fazer konfektyr. Man har även arrangerat flera workshops kring olika aktuella utmaningar som studenterna får stöta och blöta, och medverkat på en arbetsmarknadsmässa med utblick och paneldebatt.


Heli Anttila, direktör för produktutveckling på Fazer konfektyr, föreläser på Handelshögskolan i Stockholm.

– Flera studenter har visat intresse att förlägga sina projektarbeten hos oss. Vi ska även utveckla en karriärmodul, där studenterna får hjälp med cv, tips och trix när de söker jobb.
Vad är det bästa med det här samarbetet?
– Det är att det är ett så stort fokus på innovation. Det blir som ett extra fönster som öppnas upp mot framtiden, säger Olle Ericson.

Center for Retailing lockar många internationella studenter och all undervisning bedrivs på engelska. Linnea Jagenberg är en av dem som precis har avslutat tre års kandidatstudier på Retail Management programmet. Hon kommer från USA och har en amerikansk mamma och har en pappa med delvis svenska rötter, därav det svenskklingande namnet.
– Jag ville gärna studera i Europa. Att jag valde Handelshögskolan i Stockholm beror dels på att det är ett mindre universitet som ligger mitt i stan, dels för att jag tilltalades av Retail Management-programmet. Här finns ett starkt fokus på business, att knyta kontakter och få praktiska erfarenheter tillsammans med företagspartners. Det är även stort fokus på konsumentperspektivet och att hänga med i den ständigt föränderliga detaljhandelsbranschen, säger hon.
Under delar av studietiden har Linnea Jagenberg varit så kallad Key Account Manager (KAM) för Retail Club Fazer.


Studenten Linnea Jagenberg, som precis har avslutat tre års kandidatstudier på Retail Management programmet.

Mitt uppdrag har varit att underlätta kommunikation och hantera relationerna mellan studenter, fakulteter och företrädare för Fazer, liksom att vara med och planera olika aktiviteter tillsammans med fakultets- och företagsrepresentanter.
Och hur har det varit?
– Det har varit en unik möjlighet att få praktisk tillämpning på allt jag lärt mig i skolan genom workshops, gästföreläsningar och studentprojekt. Fazer har varit en fantastisk detaljhandelsklubb eftersom deras företagsrepresentanter har varit riktigt engagerade och gett bra feedback som utmanat mitt eget sätt att tänka.
Hur ser dina framtidsplaner ut?
– Jag vill gärna ha ett jobb där jag kan resa mycket, jag älskar verkligen att bo utomlands och träffa nya människor som har andra perspektiv. Jag vet inte exakt vad jag ska göra men ser fram emot olika möjligheter som dyker upp i min väg.

 

Dela

Fler nyheter i Förädling och Mötesplatser och Värdekedjan

Stenson summerar Almedalen: ”Stort intresse för matfrågorna”

För tredje året i rad bjöd Almedalsveckan på en hel ”Livsmedelsdag” med Sveriges godaste bransch i fokus. Här delar Livsmedel i fokus chefredaktör Ingela Stenson med sig av sina tankar och reflektioner från dagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.