– Hållbarhetsresan får inte stanna vid fossilfria transporter, säger Malin Leander, logistikdirektör på Arla Sverige.
5 april 2022
Förra året togs Arlas första ellastbil i drift i Göteborg. Nu har mejerijätten laddat upp fordonsflottan med ännu en helt eldriven lastbil, den här gången i Stockholm.
Premiärturen, som ägde rum i förmiddags, rullade till Ica Kvantum på Kungsholmen. Med på turen var Stockholms finansborgarråd Anna König Jerlmyr och bilen togs emot av representanter från såväl Arla och Scania som Ica och Naturvårdsverket.
Utrullningen av den nya ellastbilen är ett led i Arlas ambition att bidra till bättre luftkvalitet och tystare transporter i tätbebyggda områden.
– Hållbarhetsresan inom logistik får inte stanna vid fossilfria transporter, vi vill fortsätta leda vägen genom att bidra till tystare och tryggare livsmedelsleveranser i innerstaden, där förbättrad luftkvalitet och minskat buller är minst lika viktigt som att dra ner på klimatutsläppen, säger Malin Leander, logistikdirektör på Arla Sverige.
Arlas egna tunga transporter i Sverige har varit fossilfria sedan 2018. Sedan 2005 har man sänkt CO2-utsläppen från transporter med 75 procent.
För mjölktransporter på landsbygden mellan gård och mejeri är det i stället biogaslastbilar som gäller; genom att omvandla kobajs från gårdarna till biogas sluts kretsloppet.
Dela
Fler nyheter i Hållbarhet och Transporter och Värdekedjan
Fiske och vattenbruk Värdekedjan
”Regngårdslax” – ny matinnovation från Gårdsfisk
Gårdsfisk presenterar Regngårdslax, vilket är en del av ett unikt pilotprojekt som tar sikte på framtidens hållbara fiskproduktion. Regnbågslaxen föds upp på land hos skånska bönder, i ett nästintill slutet och hållbart kretslopp som främjar både smak och kvalitet,
17 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.