6 november 2019
Fräscha, mestadels plantbaserade ingredienser och stora valmöjligheter lockar konsumenter till Picadelis salladsbarer. Men det är inte bara utbudet och flexibiliteten som förklarar Greenfoodföretagets snabba expansion i Europa, utan företagets långtgående digitalisering. Det menar företagets vd och koncernchef David von Laskowski som talar på det brittiska branschevenemanget IGD Live i London i dag.
– Vi lär oss i realtid smakpreferenserna hos konsumenter i 2 100 butiker på sju europeiska marknader. Det är ingen annan som jobbar så inom dagligvaruhandeln, säger han.
På branschevenemanget i London är David von Laskowski en av experterna inom kategorin food-to-go, som är en av de mest expansiva kategorierna inom livsmedelsbranschen just nu. Och färdiga måltidslösningar som kan locka tillbaka konsumenter till livsmedelsbutiken från caféer och restauranger är en nyckelfråga för branschen. Att mäta och på så vis också kunna möta konsumentens smakpreferenser är nyckeln för att lyckas med det, menar David von Laskowski.
– Det kan vara stora skillnader i efterfrågan mellan butiker i två närliggande kvarter. Vi vet vad konsumenterna tycker om i den specifika butiken och kan anpassa sortiment och planogram utifrån den informationen, säger han.
Detta och möjligheten att mäta hållbarhet ner på sekunden, exakt temperatur på råvarorna och faktiskt åtgång på ett sätt som minimerar matsvinn gör företaget till ett food-tech-bolag i framkant. Den digitaliserade salladsbaren har arbetats fram av företagets många mjukvaruutvecklare och hårdvaruingenjörer.
– Vi har rekryterat fler än traditionella retail-människor, men oavsett bakgrund så har vi medarbetare som ställer höga krav på oss ur ett hållbarhetsperspektiv. Det är lika viktigt för vår utveckling som målet att driva tillväxt och lönsamhet för våra kunder, säger han.
ELLEN LARSSON
Dela
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.