Mat från Sverige – här blir Lidls varumärke konst

I samarbete med två konstnärer lanserar Lidl Sverige en exklusiv posterkollektion som illustrerar det nya varumärket Matriket. Motiven är konstnärernas kreativa tolkningar av bland annat av köttbullar, lingonsylt och mjölk.

I våras introducerade Lidl Sverige sin storsatsning Matriket. Genom att samla över hundra svenska livsmedel under ett gemensamt varumärke ville livsmedelskedjan göra det enklare för konsumenter att hitta mat från svenska gårdar och leverantörer. Alla produkter som är en del i varumärket bär även på ”Från Sverige”-märkningen.
Nu tar kedjan ett helt nytt steg i satsningen. I samarbete med konstnärerna Emilia Ilke och Elin PK lanseras en konstkollektion med totalt fem motiv.
– Med lanseringen av vårt varumärke Matriket ville vi göra det enkelt för våra kunder runt om i landet att hitta bra svensk mat till ett lågt pris. Vi är stolta över att nu få presentera det här samarbetet, säger Robert Stekovic, inköps- och marknadsdirektör på Lidl Sverige.
Motiven är konstnärernas kreativa tolkningar av bland annat av köttbullar, lingonsylt, mjölk, skorpor och osten Ysta – samtliga är utvalda produkter från Matriket.
– Våra produkter från Matriket är redan ett naturligt inslag hos de svenska hushållen, men nu tar vi det ett steg längre genom att erbjuda våra kunder konst att hänga på väggarna, säger Jenny Canborn Eenfeldt, pr-specialist på Lidl Sverige.
Varje motiv från respektive konstnär kommer att kosta 149 kronor. Kollektionen finns i en begränsad upplaga och försäljningen pågår så länge lagret räcker.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Trend

Trendspotting 2025: Nu vänder det!

Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.