Så ska Sveriges äldsta krydda minska matsvinnet

Sveriges äldsta krydda är namnet på en lite udda hållbarhetstävling som Matsmart initierat. Den vinnande krydddan är en över 100 år gammal starkpeppar, daterad till 1910–1920-tal i obruten originalförpackning – som sedan landade i köket hos krögaren Fredrik Eriksson på Långbro Värdshus.

Sveriges äldsta krydda är ett hållbarhetsinitiativ från Matsmart. Syftet är att öka kunskapen kring bäst före-märkningen på mat.
Enligt Naturvårdsverket slänger de svenska hushållen 343 000 ton ätbar mat årligen. En starkt bidragande faktor till matsvinn är okunskap om vad bäst före-märkningen står för. Var sjätte svensk slänger exempelvis skafferivaror som ris och pasta bara för att de passerat bäst före-datumet.
– Om fler vågar titta, lukta och smaka på varor med passerat bäst före-datum kan vi minska det stora matsvinnet, säger Anna Holmqvist, hållbarhetschef på Matsmart.
I tävlingen Sveriges äldsta krydda uppmanades allmänheten att skicka in bilder på de äldsta kryddburkarna de kunde hitta hemma i sina kryddskåp. Men det var inte enkelt att utse Sveriges äldsta krydda. Ett hundratal av de inskickade kryddorna var så gamla att bäst före-datum inte var branschstandard när de såldes.
Matsmart har därför låtit mathistorikern Richard Tellström undersöka och datera de äldsta bidragen – för att på så vis hitta den vinnande kryddan.
– Bäst-före-datum kom till Sverige 1985, så historiskt sett är det en ganska ny företeelse, säger han.
I fredags gästspelade starkpepparn på Långbro Värdshus i Stockholm, där Fredrik Eriksson komponerade en specialrätt med vinnarkryddan som endast kunde avnjutas denna kväll. På plats fanns även vinnarna av Sveriges äldsta krydda: Kicki Högberg och Mikael Nilsson som fick smaka på sin egen krydda.
– På Långbro Värdshus gillar vi att ta tillvara på råvaror, det här initiativet från Matsmart hjälper oss svenskar att bli ännu bättre på att rädda mat, säger Fredrik Eriksson.

Dela

Fler nyheter i Hållbarhet och Värdekedjan

Grossisten hakar på trenden: “Vi vill driva utvecklingen”

Martin & Servera lanserar egen 50/50-färs för att bidra till restaurangbranschens förflyttning mot lägre klimatavtryck.
–Vi vill driva på utvecklingen mot mer svenskodlade baljväxtprodukter, säger hållbarhetschefen Emelie Hansson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.