– Det är i sammanhanget ganska blygsamma nivåer men för oss ger det stor effekt, säger grundaren Jens Thulin till Livsmedel i fokus.
27 mars 2025
Mylla.se, som ger bönder och livsmedelsföretag möjlighet att få ut sina produkter till konsumenter med färre mellanhänder, ökade sin försäljning med drygt 160 procent under förra veckans omtalade köpbojkott mot ”matjättarna”.
– Det är ökningen jämfört med två veckor innan bojkotten. Jämför man med samma tid förra året så är det en ökning med 260 procent, säger Jens Thulin, en av grundarna av Mylla.
Och ökningen håller i sig även den här veckan. Det som säljer bäst är basvarorna som ägg, potatis, lök, mjölk och fil samt blandfärs och kyckling.
Men det blir ju knappast billigare att handla hos er?
– Nej, det blir det kanske inte men många gånger är det prisvärt. De som har det tufft att få ekonomin att gå ihop är inte de som handlar hos Mylla. Hos oss handlar folk som vet att bra mat måste få kosta. Ska vi pressa matpriserna hela tiden så är det på bekostnad av naturen, klimatet, djurvälfärd och producenternas marginaler.
Jens Thulin, som själv är småskalig bonde, skrev en debattartikel i Dagens industri i anslutning till matbojkotten, kring bristen på transparens kring hur matkronan fördelas och villkoren som styr den svenska livsmedelsmarknaden.
– Det ledde säkert till att fler kunder hittade till oss. Vi har inte gjort någon egen marknadsföringskampanj men många har blivit tipsade om oss, inte minst via sociala medier.
Förstår du konsumenternas frustration?
– Både ja och nej. Jag tycker att det har blivit något av en pajkastning där mycket är felriktat. Men sättet som dagligvaruhandeln har bemött kritiken på vittnar om att något ändå är galet, säger Jens Thulin.
Han berättar att han frågade flera av de matproducenter som han samarbetar med om de kunde tänka sig att stå bakom debattartikeln i Dagens industri tillsammans med honom – men att ingen av dem vågade, av rädsla för att det skulle straffa sig.
– Dagligvaruhandeln har stor makt. Men verkligheten håller på att förändras och de verkar inte vara tillräckligt snabbfotade för att hänga med.
Mylla har kämpat i flera år med såväl tillväxt som lönsamhet och än är det en bit kvar till svarta siffror.
– Antalet anslutna producenter och kunder växer. På rullande helår är vi per idag uppe på en försäljning kring 20 miljoner men just nu växer vi månad för månad men målet är att omsätta betydligt mer än så, säger Jens Thulin, som precis inlett arbetet med att hitta investerare till den kommande investeringsrundan.
Vilken är den största utmaningen?
– Att höja återköpsfrekvensen. Vi får lovord och fem stjärnor från dem som handlar hos oss. Alla säger att det vi gör är viktigt och bra men det är svårare än man tror att bryta gamla vanor och inköpsmönster.
Mylla är för övrigt vinnare av Livsmedelspriset 2024, ett pris som Livsmedel i fokus delar ut varje år. Läs mer om det HÄR!
Dela
Fler nyheter i Människor och Värdekedjan
Människor Måltider Mötesplatser Trend
Spännande smaker kryddade medlemsträff
I onsdags bjöd Livsmedel i fokus in till medlemsträff hos Paulig i Göteborg. Ett 40-tal kollegor från livsmedelsbranschen deltog för att höra mer om Pauligs Tex mex-resa och företagets nya mål att växa inom det asiatiska köket – men också för att nätverka och knyta nya kontakter.
28 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.