Här är Lidls hälsosamma offensiv

Lidl ökar andelen växtbaserat i sitt sortiment, i samarbete med WWF. Målet är att öka andelen växtbaserade proteinkällor, fullkornsprodukter samt frukt och grönt med 20 procent till 2030.

Som stor dagligvarukedja vill Lidl bidra till en global omställning av livsmedelssystemet genom att sätta upp ambitiösa mål för hela företagets värdekedja. Därför ska man nu göra det enklare för kunderna att fatta hållbara köpbeslut, med stöd av WWF.
Till år 2030 har Lidl som mål att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent (jämfört med 2023) i samtliga 31 länder där kedjan har butiker.
– Nyckeln till att kunna mätta en växande befolkning på ett hälsosamt sätt, och göra det inom planetens gränser, är en global omställning av livsmedelssystemet. Lidl har åtagit sig att bidra till detta mål i flera år – baserat på vetenskapen bakom Planetary Health Diet. Med WWF som en erfaren partner vid vår sida vill vi göra en ännu större insats i framtiden. Vi vill erbjuda våra kunder ett ständigt växande urval av hälsosamma, mer hållbara alternativ av högsta kvalitet till branschens bästa pris, säger Anneli Bylund, hållbarhetschef på Lidl Sverige.

Målet ska uppnås genom riktade insatser inom områdena proteinkällor, fullkorn samt frukt och grönsaker:

  • Proteinkällor. Sedan 2023 har Lidl beräknat och analyserat proteinskiftet, som mäter andelen växtbaserade proteinkällor jämfört med animaliska i produktsortimentet. Lidl Sverige har som mål att öka andelen sålda växtbaserade proteinkällor till 20 procent till 2030.
  • Fullkornsprodukter. Kostfiber är viktigt för ett långt och hälsosamt liv. Fram till 2030 strävar Lidl Sverige efter att öka andelen fullkorn i sitt produktsortiment till 15 procent. Lidl kommer också att erbjuda minst ett fullkornsalternativ i alla relevanta varugrupper senast 2030.
  • Frukt och grönsaker. Färsk frukt och färska grönsaker är en viktig del av Lidls strategi Medveten kosthållning. Lidl fortsätter att erbjuda kunderna ett brett utval av färsk frukt och grönt varje dag.

Från och med 2025 kommer Lidl att rapportera om sina framsteg kopplat till växtbaserade livsmedel varje år och göra uppgifterna tillgängliga för allmänheten.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hälsa

Ny studie: Snacks, snabbmat och läsk dominerar menyn för svenska 14-åringar

Hemma, på väg till och från skolan, i matbutiker, på kaféer och restauranger och i samband med fritidsaktiviteter. Överallt möts dagens 14-åringar av mat, reklam för mat och köperbjudanden, liksom trender och inspiration via mobilen. Det visar en ny kvalitativ studie där Livsmedelsverket låtit 14-åringar dela med sig av sin vardag.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.