Här är första ölet som bryggs på åkerböna

Nu lanseras det första ölet i Sverige som är bryggt på åkerböna: en New England IPA med namnet ”Bean Me Up”. Bakom satsningen står hantverksbryggeriet Poppels Bryggeri i Jonsered i samarbete med Viking Malt.

Baljväxten åkerböna blir alltmer uppmärksammad som en viktig proteingröna och har hittills använts i tillverkning av bland annat ost, yoghurt och glass. Nu ska åkerböna för första gången användas i ölbryggning i Sverige.
I bryggningen har Poppels Bryggeri tagit vara på åkerbönans egenskaper, som bland annat tillför en fyllighet och viss beska. Dessa egenskaper ansågs passa för ölstilen New England IPA och ölet har därför fått namnet Bean Me Up NEIPA.

Ölet bryggt på åkerböna är en del av Poppels Experimental Series, där man inkluderar en oväntad ingrediens i tillverkningsprocessen. Poppels har tidigare bryggt öl med allt från närodlad gurka till brödsvinn från ett lokalt bageri.
– Som bryggare är det i någon mån naturligt att hela tiden experimentera med nya tekniker och råvaror. Men det är inte så vanligt att vi får tag på en råvara som kan användas för att ersätta eller komplettera ölets basingredienser, i det här fallet malt. Så det har varit en spännande utmaning. Vi ser många fördelar med åkerbönan som råvara, och förhoppningsvis är det möjligt att skala upp användningen inom bryggeribranschen, säger Daniel Granath, bryggmästare på Poppels Bryggeri.
Det nya ölet möjliggörs av Viking Malts satsning på en mältad åkerböna, som har förädlats under varumärket Sprau. Ursprungligen togs Sprau fram för att möta livsmedelsindustrins ökade behov av växtbaserade proteiner.
– Det är väldigt spännande att olika branscher kontinuerligt hittar nya, innovativa användningsområden för åkerbönan. Inte minst är det roligt att se att Sprau även fungerar så bra i öl, säger Annika Wilhelmson, ansvarig för hållbar utveckling, innovation och marknadsföring på Viking Malt.

BILDEN: Daniel Granath, bryggmästare på Poppels Bryggeri.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.