10 december 2019
När ska man välja plastförpackningar och när ska man inte göra det?
Det är en tuff utmaning för alla livsmedelsföretag, något som forskare vid Centrum för tjänsteforskning, CTF, vid Karlstads universitet nu ska gå till botten med.
Det handlar om ett nytt forskningsprojekt kring ”transformativ förpackningsdesign” som fått drygt 3,8 miljoner från Lidl Future Initiatives, och som ska pågå i tre år.
– Vi ska utveckla ny kunskap och skapa en guide för hur man kan välja förpackning som har mindre påverkan på miljön totalt. Vi behöver medvetandegöra förpackningens funktioner och förstå hur dessa bidrar till att minska matsvinnet, säger Helén Williams, docent i miljö- och energisystem.
Projektet tittar både på vilka faktorer som spelar in när den bästa förpackningen väljs och hur konsumenternas hantering av produkter och förpackningar ser ut i praktiken. Målet är att ta fram en guide som ska underlätta när man kan välja eller bör undvika plast.
Helén Williams förklarar att många konsumenter har en bristande förståelse för förpackningars funktion, till exempel hur de skyddar livsmedel och underlättar så att allt innehåll kan förbrukas. Det kan i sin tur minska acceptensen för förpackningslösningar – även om de bidrar till minskat matsvinn och därmed en mindre miljöpåverkan totalt.
– Att utforma eller välja en förpackningslösning som tar hänsyn till materialets och produktens miljöpåverkan genom hela livscykeln är en komplex uppgift som innefattar många olika faktorer. Vårt mål är att göra denna process så enkel som möjlig.
AGNETA RENMARK
Dela
Läs också
Fler nyheter i Arkiv
Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”
”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.
22 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.