Förskolan får barnen att älska grönsaker: “En sund grund”

Odlarglädje skapar matglädje. På Bonnagårdens förskola i Växjö är barnen med hela vägen från frö till fat.

Att odla egna grönsaker ger kunskap om både mat och smak samtidigt som det lyfter engagemanget för naturens kretslopp och en hållbar livsstil.
Det menar Anette Elmhall, rektor på Bonnagårdens förskola i Växjö, som ligger i direkt anslutning till en 4H-gård och har djur, natur och odling som nischad profil.
– Odling är roligt men kräver engagemang. Man får inte vara rädd att prova nytt eller att misslyckas ibland, säger hon.
Även om förskolan saknar eget tillagningskök så är maten ändå i fokus. Kocken Frida Dahlin utgår ofta från det som barnen odlar och skördar när hon lagar matiga mellanmål, såsom rotsaks-pyttipanna, soppa och squashpannkaka. En gång i veckan har man ”grillmellis” då man lagar mat på murika eller bakar egenodlad potatis i folie i elden.
Barnen är ofta med och bakar av det som skördas; då kan det bli allt från äppelkaka till grönkålsfrallor.
På Bonnagården är det inga problem att få barnen att våga smak på grönsaker, tvärtom blir odlandet ett naturligt sätt att introducera nya smaker och rätter.
– Det påverkar matglädjen när du själv har varit med hela vägen och sett hur det där lilla fröet växer och sedan blir en grönsak. Barnen blir väldigt stolta, säger Anette Elmhall.
Den gröna pedagogiken innefattar även ett större tänk kring hållbar konsumtion, livsstil och hälsa. Det handlar till exempel om att ta vara på bär och svamp i skog och mark, och att inte ta mer mat på tallriken än man orkar äta upp.
– Vi vill helt enkelt ge barnen en sund och stabil grund att stå på.
Bonnagårdens förskola har nyligen blivit certifierade med Grön flagg från organisationen Håll Sverige Rent – ett omfattande utbildningsprogram som stöttar förskolor och skolor i deras arbete med lärande för hållbar utveckling.

 

Dela

Fler nyheter i Hälsa och Hållbarhet och Måltider

Saltrapporten ska hjälpa livsmedelsindustrin att minska på saltet

Saltrapporten, som presenteras under Livsmedelsdagarna i Tylösand, är ett upprop till livsmedelsindustri och beslutsfattare att agera för att minska på saltet i maten.
– Vi vill öka medvetenheten och samtidigt bidra med konkreta verktyg och inspiration, säger Christer Olausson, vd på Saltwell, som är en del av Salinitygruppen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.