2 juni 2023
FINALIST #1
Axfoundation är en av tre finalister tack vare sitt arbetet för ökad hållbarhet, bland annat genom livsmedelsproduktion. Maria Smith är generalsekreterare och både stolt och glad över att vara nominerad.
Varför borde ni vinna priset?
– Vi är i fantastiskt gott sällskap med vassa finalister… Vi på Axfoundation är övertygade om att det behövs fler goda exempel på lösningar som fungerar i praktiken, som inspirerar till en hållbar omställning samt som får flera att agera.
Maria Smith tycker också att det är ärofyllt att få ett pris som funnits i nästan 60 år.
– Att vinna skulle ge oss en rejäl energiinjektion framåt. Något som kan komma väl till pass när vi envist fortsätter att utveckla innovationer som kan bidra till att lösa några av de komplexa hållbarhetsutmaningar vi står inför när det gäller sakerna vi köper, maten vi äter och resurserna vi nyttjar.
Tre snabba om läget idag
Full fart framåt! Eller: Produktpass, pressrester, perenna grödor!
Så lyder nomineringen:
Axfoundation arbetar konkret och praktiskt för ett hållbart samhälle. Grunden ligger både i forskning och kommersiellt tänk. I deras tre programområden; Hållbar produktion & konsumtion, Cirkulär ekonomi och Framtidens mat. Deras arbete med förändringskraft och breda samarbeten med relevanta aktörer i samhället bidrar till att driva branschen framåt. Arbetet som görs på Torsåker gård har visat att det går att kombinera hållbarhet, nyttighet och lönsamhet genom uthålligt arbete. Med en lika självklar som unik metod -. att inkludera hela värdekedjan från primärproducent till marknad och alltid hand i hand med forskningen – har de lyckats ta fram innovationer som verkligen gör skillnad och etablerat både baljväxter och braxen som självklara inslag på framtidens middagsbord.
FINALIST#2
Brödinstitutet är den andra finalisten till Livsmedelspriset för sitt arbetet för en bättre folkhälsa genom ett ökat intag av fullkorn.
En av tre finalister, wow! Hur känns det?
– Det känns hedrande att bli nominerade till det här fina priset. Vi tar det som en bekräftelse på att det vi gör är viktigt och vi ser att vårt långsiktiga arbete lönar sig, säger Martin Lundell.
Han berättar att Brödinstitutet de senaste åren arbetat strategiskt, långsiktigt och målmedvetet.
– I den förvrängda kolhydratdebatten där brödet har stått i skottlinjen, har vi blivit en vetenskapligt förankrad motaktör som ger svar på tal. Vi gör skillnad för folkhälsan och klimatet genom att göra vetenskap eftertraktad och lättillgänglig i olika kanaler. Vi ser tydliga positiva attityd- och kunskapsförändringar kring kolhydrater och fullkorn. Det vi har lyckats med är bra för hela livsmedelsbranschen, men framförallt för folkhälsan.
Vad skulle det innebära för er som bolag/verksamhet?
– Att få motta priset skulle innebära en stor uppmuntran och ge energi till den fortsatta verksamheten, säger Maria Sitell.
Tre snabba om läget idag
Glädje, Osäkerhet, Potential
Så lyder nomineringen:
Brödinstitutet belyser nyttan och hälsofördelarna med att äta bröd, och lyfter fram fullkorn som en viktig faktor att förebygga ohälsa samt uppmärksammar spannmål som en klimatsmart, hållbar och hälsosam gröda. Sedan sin start på 50-talet har de i sitt samarbete för brödbranschen och med myndigheter och sakkunniga skapat en viktig debatt kring bröd och hälsa, alltid med vetenskaplig grund som ledstjärna.
FINALIST #3
KRAV är den tredje finalisten till Livsmedelspriset, bland annat för sitt arbete med märkning av livsmedel. Emma Rung är vd.
– Att vara finalist är en ära. Jag är stolt över mina eminenta kollegor på KRAV. Som alltid är det lagarbete somgör det, säger hon.
Varför borde ni vinna priset?
– KRAV är verkligen på gång, vi har fart i steget och ett enormt framåtlut för att framöver välta marknaden för ekologiskt. Vi har haft några tuffa år bakom oss, och nu navigerar vi i en orolig omvärld med stort prisfokus och utmanande tider. Men KRAV svarar på detta, genom att hissa seglen och få ordentlig styrfart på skutan när det blåser. Vi har dubblerat vår synlighet i media i jämförelse med förra året, vi ser en ökning av livsmedelskunder och fler produkter på hyllorna.
Vad skulle en vinst innebära för er?
– En enorm känsla av stolthet! Om fler satsar på ekologiskt betyder det att konsumenten får lättare att hitta KRAV-märkt i butikshyllorna. Vi får mindre kemikalier i våra marker och vatten och djur som har det bättre. Så vinsten skulle gå delvis till KRAV, men kanske ännu mer till planeten.
Tre snabba om läget idag
Tufft, svårt och roligt
Så lyder nomineringen:
KRAV är sedan snart 40 år en känd märkning för hållbara ekologiska livsmedel. Utöver ekologiskt har KRAV ytterligare regler för djurvälfärd, biologisk mångfald och arbetsvillkor. Med sitt arbete har KRAV haft ett starkt opinionsarbete för hur vår jord ska överleva framöver.
KRAV har också visat på hur en organisation och del av livsmedelsmarknaden tar sig an motvind: Genom att kavla upp ärmarna, fokusera och genomföra.
Vinnaren koras under festliga former på Livsmedelsdagarna i Tylösand.
Vill du veta mer om priset? Allt du behöver veta finns här!
Dela
Fler nyheter i Trend
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.