– Svenska folket tycker uppenbarligen inte att det här är en kalvfond, säger Äkta varas verksamhetsledare Björn Bernhardson.
24 januari 2024
Coops vinnande kalvfonden innehåller endast 0,4 procent kalvköttspulver. Det blir mindre än en promille efter att den koncentrerade fonden spätts de 20 gånger som instruktionen på förpackningen föreskriver. Som utfyllnad har billigare kyckling använts och smaken har skapats med bland annat kalvarom och jästextrakt.
– Den lilla mängden kalv används som ett alibi för att få kalla produkten för kalvfond. En fond är ju egentligen ett avkok av en råvara, exempelvis kalv. Det här är ju snarare ett slags hopkok av olika ingredienser för att försöka härma smaken av en fond, säger Björn Bernhardson.
Han förklarar att många färdiga fonder och buljongtärningar har ett liknande innehåll, men i den här produkten sticker den mycket låga halten kalvkött ut, liksom det faktum att man har drygat ut fonden med den betydligt billigare råvaran kyckling.
– Innehållet är i stora delar detsamma som i företagets kycklingfond.
En av de produkter som gick till final i tävlingen var ett bröd från Icas EMV-produkter med namnet “Hembakat”, men som namnet till trots bakas av ett bageri i Halmstad.
Efter kritiken tog det inte lång tid innan dagligvaruaktören pudlade. I ett inlägg på Instagram meddelade Ica Sverige att brödet ska byta namn och uppmanade följarna att komma med förslag.
Bland förslagen som gillats mest av följarna hittas bland annat ”Bortabakat”, ”Industriproducerat” och ”Bortgjord”, liksom de mer positivt betonade namnen ”Godbakat”, ”Hemlimpan” och ”Njutbakad”.
– Det var ett kul initiativ från Ica. Vi välkomnar verkligen när producenter lyssnar på konsumenter och slutar bluffa, säger Björn Bernhardson.
Enligt Äkta vara har det även tidigare hänt att finalister gått ut och sagt att de ska ändra under omröstningen.
– Men jag kan inte komma ihåg att det är någon som har gjort en grej av det på det här sättet.
Totalt fick Äkta vara in 22 035 röster som röstade fram årets vinnare.
– Det stora intresset visar att Årets matbluff är viktigt. Det är ett sätt för konsumenten att sätta ner foten mot marknadsföring som på olika vis svänger med sanningen och i slutändan leder till att det blir svårare att göra ett medvetet val.
Dela
Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Förädling
Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”
Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.
20 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.