Han är smaksäkrast i livsmedelsbranschen

I premiäromgången av sensoriktävlingen Smaksäkrast vann Sebastian Johansson, Dagab. Tävlingen, som utlystes tidigare i höstas, har rönt stor uppmärksamhet och blivit en succé – inte minst genom att sätta ljuset på vikten av sensorik för framtidens produktutveckling.

Smaksäkrast är en unik tävling som bygger på sensorisk vetenskap och fokuserar på produktutveckling. Initiativet till tävlingen kommer från TasteWorthy Insights, i samarbete med Livsmedel i Fokus.
Johan Swahn som startat TasteWorthy Insights, är en av dem som drivit tävlingen framåt.
– Det här är en rolig, engagerande och vetenskaplig smaktävling. Den syftar till att öka intresset för smak och sensoriska tester, samtidigt som den lyfter fram sensorikens roll som en central del av livsmedelsbranschen, berättar han.
– Målet? Att skapa både godare och mer hållbara livsmedel för marknaden – och göra det kul att träna sitt smaksinne! För sensorik är verkligen en träningssak!
Totalt deltog cirka 80 personer från branschen i tävlingen. Varje deltagare fick en låda skickad till sig med två utmaningar.
Den första: Ett grundsmakstest. Här fick deltagarna identifiera och bedöma 16 smakprover med olika intensiteter av grundsmaker. Testet är känt för att vara både krävande och avgörande för att utveckla en smakbedömares förmåga.
Den andra: Sensorisk profilering. Här bedömde deltagarna chokladprodukter med fokus på smak, arom och textur. För att lyckas krävdes förmågan att noggrant identifiera egenskaper och dess intensitet, och repetera sina bedömningar, helt blint, utan vetskap om att samma prover testades flera gånger.
– Endast fyra deltagare satte hela testet, säger Johan Swahn, som också poängterar att deltagandet i tävlingen faktiskt är ett sätt att benchmarka hur bra man egentligen är på smaker och sensorik.

Sebastian Johansson är sensorikansvarig på Dagab och dessutom ledamot i Sveriges Sensoriska Nätverk. Han var en av de fyra som fick alla rätt på grundsmakstestet och fick bäst resultat på profileringsdelen. Han kan nu alltså titulera sig smaksäkrast i livsmedelsbranschen 2024.
Hur känns det att bli korad till vinnare?
– Jättekul! För det första är det ett superkul initiativ för att höja intresset för sensorik. Efterlängtat, verkligen! För det andra är det också en trevlig bekräftelse på att man är bra på sitt jobb.

Var det svårt?
– Mitt sista prov i grundsmakstestet var vatten och efter alla prov var man lite smaktrött. Så det hade kunnat vara en väldigt låg koncentration av något men jag var ändå ganska säker på att jag hade alla rätt. Det var verkligen ett uthållighetstest.
Sebastian Johansson arbetar på Dagabs Kvalitets- och hållbarhetsavdelning och ansvarar för interna tester som stödjer produktutveckling och kvalitetssäkring.
– Mitt jobb innebär bland annat att jag testar Axfoods egna varumärken som Garant och Eldorado, både livsmedel och non food-produkter. Så går vi vidare med de prov som är minst lika bra som jämförbara produkter i hyllan, så kunden inte blir besviken.
– Jag har vanan att smaka många prover från mitt arbete, och det gav mig nog goda förutsättningar i tävlingen.
Men varför är sensorik i livsmedelsindustrin så viktigt?
– Det gäller att förstå vad konsumenten vill ha och kommer att köpa igen och igen. Ibland behöver vi också hitta nycklar för att långsiktigt vända konsumentbeteendet till att exempelvis bli hälsosammare och hållbarare. Det kan då handla om att genom goda produkter och innovationer skapa acceptans för nya smaker och livsmedel, säger Sebastian Johansson.
– Det räcker inte att en produkt är smart och bra på pappret, den måste också vara god. Annars försvinner den från hyllan.
– Sensorik är en vetenskap och följer en metodik. Man kan tänka att smak är subjektivt men i verkligheten kan väl genomförda sensoriktester ge en tydlig indikation på om produkten kommer att uppskattas av sin tilltänkta målgrupp och på så vis minska risken vid produktlansering, fortsätter han.
Utöver de två initiativtagarna finns Solina och Spendrup med som partners.
– Det är viktigt för oss att få det stödet, men också viktigt för branschen att många på företagarsidan engagerar sig i den här frågan. Tävlingen blir ännu bättre och än mer relevant när vi har partners med oss, säger Cecilia Öster, verksamhetschef på Livsmedel i fokus.
Efter ett framgångsrikt första år blickar arrangörerna nu framåt mot 2025, där ännu fler deltagare och nya spännande utmaningar väntar.
– Redan nu har vi ett femtiotal personer som anmält sitt intresse för 2025, säger Cecilia Öster.
Tävlingen hyllar förvisso branschens bästa smakbedömare men belyser också vikten av sensorik för att utveckla framtidens livsmedelsprodukter.

Vill du veta mer om 2025 års upplaga av Smaksäkrast? Håll koll i våra kanaler såsom sajten, nyhetsbreven, medlemsbreven och tidningen!

Dela

Fler nyheter i Människor

Trendkoll 2025: ”Man behöver förstå livsmedelskedjan ur ett globalt perspektiv”

Det säger Anna Rosling Rönnlund, Gapminder, apropå sitt scenframträdande på Trendkoll 2025. Varför det är så, samt vikten av att jobba med att visualisera – och använda sig av! – data, kommer hon att reda ut den 13 februari.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.