– Det här ger oss en god möjlighet att promota vår nordiska havre, säger Lars-Gunnar Edh, chef för Lantmännens division Energi, i en intervju med Livsmedel i fokus.
20 mars 2025
Kampanjen Sustainable Oats from Europe pågår från 2025 till 2027. Under temat ”Enjoy – it’s from Europe” är kampanjen utformad för att öka medvetenheten och driva export med hjälp av tre huvudbudskap – europeisk havre är hälsosam, hållbar och exklusiv.
Europeiska kommissionen har anslagit 1,8 miljoner euro för att medfinansiera 80 procent av kampanjen, med resterande finansiering från deltagande företag.
Från Norden deltar LRF liksom LRF:s finska motsvarighet, Fazer samt några mindre aktörer såsom svenska Berte Qvarn och finska 65 oats by Kinnusen Mylly.
– Vi lyfter den nordiska havren under ett gemensamt paraply inom Nordic Oats-nätverket, för att driva export i Asien, främst Japan och Sykorea. Sedan kommer varje bolag att ha sina affärer och marknader, säger Lars-Gunnar Edh, chef för Lantmännens division Energi.
Han berättar att man märkte av ett stort intresse för den nordiska havren redan under den japanska mässan Foodex i fjol.
– Det här ger oss en stor möjlighet att kunna ta nästa steg för att skala upp och marknadsföra nordiska havre som ett kvalitativt, hållbart och hälsosamt spannmål.
Men det är inte direkt havregryn som ingår i satsningen utan havre av en betydligt högre förädlingsgrad.
– Vi kommer framför allt att promota havreprotein och betaglukan, ingredienser och fiber som kan användas av bagerier och i annan livsmedelsproduktion.
Enligt Lars-Gunnar Edh är det ett unikt bilateralt samarbete vad gäller nordiska livsmedel på Asien-marknaden.
Havre är Sveriges tredje största spannmålsgröda efter vete och korn. Ett normalt år skördas cirka 700 000 ton havre i Sverige, vilket i runda slängar utgör 13 procent av den totala spannmålsskörden.
– Att ha en väl fungerade spannmålsexport är även viktigt för att bygga den svenska livsmedelsberedskapen. Ju mer vi kan producera i fredstid, desto bättre förutsättningar har vi vid kris och i värsta fall krig. Detta är ytterligare ett sätt att skapa bättre förutsättningar för våra lantbrukare – en stark livsmedelsberedskap bygger på starka svenska lantbrukare.
Dela
Fler nyheter i Förädling och Primärproduktion
Nordrest växlar upp satsningen på Outmeals: ”Viktigt steg”
Nordrest, en av Sveriges ledande aktörer inom måltidstjänster, har köpt en livsmedelsfabrik utanför Kristianstad för att intensifiera satsningen på färdiglagade ”beredskapsmåltider” för foodervice och försvaret.
27 mars
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.