Grisköttet ska ta en ny position på marknaden: “Flärdfullt”

Sveriges Grisföretagare har fått medel från Svenska Köttföretagen för att öka konsumtionen av griskött.
– Vi vill flytta grisköttets position på marknaden, säger Johan Eriksson, nytillträdd ordförande för medlemsorganisationen.

Sveriges Köttföretagare har fördelat tre miljoner kronor i den så kallade Branschutvecklingspengen 2023. Det handlar om olika projekt som branschen själv ska driva för att öka kunskapen inom djurvälfärd, för att öka lönsamheten och för att lyfta konsumtionen för både nöt, gris och lamm. De övergripande kriterierna är att projekten ”ska vara innovativa och nytänkande”.

Theres Strand, vice vd på Svenska Köttföretagen, berättar att branschutvecklingspengen har instiftats för att snabbt kunna får fart på mer gårdsnära projekt. Och att pengarna kommer från ett avdrag som ägarslakterierna gör för varje djur i samband med slakt. För exempelvis gris handlar det om 3:50 kronor per slaktad gris.
– Grundtanken är att pengarna ska gå till pigga projekt som möter akuta behov och som kan göra stor skillnad, säger hon.

Sveriges Grisföretagare, med vd Johan Eriksson i spetsen, tillhör dem som fått pengar ur potten; drygt 700 000 kronor för att öka konsumtionen av svensk gris.

Hur ska ni lyckas med det?
– Genom att flytta grisköttets position på marknaden. Vi vill att det ska gå från grått tråkigt till attraktivt och flärdfullt. Inte minst genom att vi ska arbeta för att lyfta alla dess fantastiska smakfördelar, säger Johan Eriksson, som tillträdde som ordförande för medlemsorganisationen så sent som i juni.
Då gjorde han sig snabbt känd för att, i en intervju med lantbrukstidningen ATL, säga att ”grisköttet måste bli sexigare och coolare”, något som sedan flitigt återgavs i såväl DN som i radions Morgonpasset.

Var det planerat att du skulle säga så?
– Nej, inte alls, jag fick bara lite feeling under intervjun. Det var kanske ett felaktigt ordval men vad jag menade var att det är hög tid att lyfta grisköttet. Gris har tappat sex procent av försäljningen sedan 90-talet samtidigt som konsumtionen av nötkött ökat rätt kraftigt – för att inte tala om konsumtionen av matfågel som ökat med flera hundra procent. Detta samtidigt som gris är det mest prisvärda och cirkulärt hållbara animaliska protein vi kan äta, säger Johan Eriksson.
Och tillägger att “med tanke matinflationen borde grisköttet ha ett bra slagläge nu”.

Bland andra projekt som fått beviljade medel finns bland annat Svenskt Kött, som fått pengar för att bedriva opinionsbildning vad gäller den nya Nordiska Näringsrekommendationerna, NNR2023.

 

Dela

Fler nyheter i Primärproduktion och Trend

Luleå kommun boostar lokala livsmedelsproducenter

En ambitiös satsning för att köpa in och servera mer närproducerade livsmedel har gjort succé i Luleå kommun.
– Vi har sträckt ut en hand till näringslivet, säger kommunstyrelsens ordförande Carina Sammeli (S).

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.