Gidlund om livsmedelsstrategin 2.0: ”Oerhört välkommet”

I dag fredag presenterar landsbygdsminister Peter Kullgren den uppdaterade livsmedelsstrategin 2.0, något som branschen väntat på länge. Livsmedel i fokus fick en pratstund med Marie Gidlund, verksamhetsledare på Sweden Food Arena, om förväntningarna så här några timmar innan.

Vad betyder detta för branschen?
– Det är oerhört välkommet och något vi har väntat på ända sedan landsbygdsministern slog på trumman för den här satsningen 7 februari 2023. I grunden är det helt fantastiskt med en strategi som alla riksdagspartier backar upp, eftersom det ger en långsiktighet, säger Marie Gidlund.

Hon menar att den gamla livsmedelsstrategin från 2018 har betytt mycket för branschen att samlas kring, för att få möjlighet att utveckla satsningar på forskning och innovation – och inte minst att få fart på myndigheterna.
– Det har hänt massor under den här tiden! Men mycket av det har hänt bakom kulisserna och inte märkts så mycket för den enskilda bonden och matproducenten. Det har även varit flera olika insatser i de tidigare handlingsplanerna, men de har fungerat mer som en hagelbössa. Det har varit lite vildsvin här och lite regelförenklingar där, men inte någon systematisk kraftsamling som leder till något större.

Så vad förväntar du dig av den nya livsmedelsstrategin?
– Jag förväntar mig en tydlig vision från politiken, med konkreta mål och tydliga ambitioner att utveckla hela livsmedelskedjan. Både branschen och myndigheterna behöver tydliga uppdrag som löpande kan följas upp. Livsmedel är en kärnsektor och jag förväntar mig att den hanteras som sådan. Man behöver hålla i och hålla ut för att fortsätta sätta livsmedel på kartan, säger Marie Gidlund.

Hon berättar att hon nyligen var på studiebesök på Irland, där man uppdaterar sin nationella livsmedelsstrategi var femte år och den har ett tio-årsperspektiv.
– Skillnaden är att där sitter näringslivet med i förarsätet för att tillsammans med politiken kraftsamla och lägga fast kursen. Och jag ser att det är samma sak i Danmark, där man nyligen tagit fram en plan för att utveckla växtbaserat på ett systematiskt sätt med tydliga åtaganden.

Men det var ju en remissrunda här i Sverige inför uppdateringen av strategin…
– Ja, och de fick in över tusen remissvar men efter det har det varit tyst. Det har varit lite som ett långt påveval och först nu kommer den vita röken. De har säkert gjort ett bra jobb men är man fler som tänker tillsammans så blir det mycket bättre.

Hur tror du att arbetet med livsmedelsstrategin påverkats av oron i omvärlden?
– Avsevärt! Det är sorgligt att det ska behövas en pandemi, klimatförändringar, krig och annat skit för att man fullt ut ska förstå att detta med mat på bordet är fundamentalt. Har vi inte mat så finns det inget att försvara. Maten är kittet och tryggheten och mat är i högsta grad politik.

Vad hoppas du av strategin om du får drömma fritt?
– Jag hoppas på ett ökat fokus på att nå större marknader. I stället för att tala om ökad självförsörjningsförmåga måste vi höja blicken och prata om ökad exportförmåga. Vi har lika stor odlingsareal som Danmark men deras export är tre, fyra gånger så stor. Vi har naturresurserna men inte utvecklat dem. Livsmedel är en oslipad diamant – vi har valt att se det som en enkel näring när det i själva verket är en av de mest avancerade. Här krävs stora satsningar för att stimulera mer innovation och tillväxt.

Till sist. Din kommentar om den senaste matprisdebatten och köpbojkotten?
– Konsumenterna är ologiska. De säger att de vill ha lokal mat som är hållbart producerad, sedan är det ändå bara priset som räknas vid hyllan. Maten måste bli dyrare om vi ska klimatsäkra för framtiden och att de som jobbar med livsmedel kan få en bra lön att leva på.

Dela

Fler nyheter i Människor och Värdekedjan

Spännande smaker kryddade medlemsträff

I onsdags bjöd Livsmedel i fokus in till medlemsträff hos Paulig i Göteborg. Ett 40-tal kollegor från livsmedelsbranschen deltog för att höra mer om Pauligs Tex mex-resa och företagets nya mål att växa inom det asiatiska köket – men också för att nätverka och knyta nya kontakter.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.