27 november 2024
Nytt jobb alltså, hur känns det?
– Jätteroligt och spännande eftersom det är ett företag som växer snabbt och har en väldigt bred produktportfölj – och som har stora ambitioner. Jag gör min andra vecka på plats nere i Malmö så det blir lite av korvstoppning över det hela, det är så mycket nytt att ta in! Men det underlättar att jag tidigare jobbat mycket med råvaror likt många av dem som Solina har i sitt sortiment.
Hur ser din nya roll ut?
– Jag är en del av säljorganisationen på Solina Sverige och arbetar som affärsutvecklare. Det innebär att jag har ska hjälpa och inspirera kunder inom livsmedelsindustrin och foodservice att utveckla nya produkter och lösningar, att vara en resurs för dem och erbjuda min kunskap i samarbete med vår R&D-avdelning.
Vad gör Solina, för den som inte redan vet?
– Vi har fokus på smak och textur och erbjuder ett brett utbud av kryddor, funktionsmixer, coating, såser och andra flytande produkter till livsmedelsindustrin. Men vi inte bara säljer, framför allt är vi en innovationspartner och jobbar med allt från charkprodukter och snacks till färdigmat och vego. Hybrider är något som växer stort just nu och här vill vi inspirera våra kunder att våga blanda kött med exempelvis baljväxter.
Solinas slogan är ”We make food matter”. Vad betyder det för dig?
– För mig betyder det att varje måltid är en möjlighet att göra en positiv skillnad – genom att välja ingredienser som är hållbara, skapa smakupplevelser som berör och bidra till en bättre värld genom matens kraft.
Ett konkret exempel på hur Solina jobbar för att inspirera sina B2B-kunder: Under Livsmedelsdagarna i Tylösand bjöd företaget på rökt smörgåsskinka i sin utställarmonter, där 30 procent av köttet var utbytt mot vita bönor. Det var inte bara ett klimatsmart drag, enligt det smaktest som gjordes på plats så föredrog en majoritet av besökarna hybridskinkan framför den traditionella skinkan!
Dela
Fler nyheter i Förädling och Människor
Trend: Så vill svenska folket unna sig
När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.
27 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.