Från mat till skyddsvisir – nu ställer Mixum om produktionen

Sjukvården är i akut behov av mer skyddsmaterial, som en följd av covid-19. Nu ska Greenfoodföretaget Mixum producera 15 000 skyddsvisir per dag för den nordiska marknaden.
– Vi är överlyckliga, säger vd Magnus Frantzén.

Med tanke på dagens datum låter det först som ett aprilskämt, men nej då. När Livsmedel i fokus ringer upp Magnus Franzén på Mixum låter han både glad och lättad:

– Vi levererar vanligen mat till Picadeli och till salladsbuffér för butiker, hotell och restauranger över hela Europa. Men den marknaden har ju mer eller mindre försvunnit just nu. Vi har tappat mellan 80 och 90 procent av vår försäljning under de senaste veckorna, säger han.

Men tack vare den ökade efterfrågan på skyddsmaterial inom sjukvården har möjligheten att snabbt ställa om från matproduktion till att montera ihop och packa skyddsvisir dykt upp.

– Vi har både kapaciteten och utrymmet. Dessutom är det ett bra sätt att hålla en stor del av vår personalstyrka sysselsatt, personer som i dag är korttidspermitterade. Vi kommer att ha runt 30 personer som arbetar med detta från och med måndag.

Initiativet startade i Region Östergötland som tidigt efterfrågade produktion av material till sjukvården. Inplastor, ett lokalt plasttryckeri svarade snabbt upp för att bistå, och efter de första visiren producerats har flera länder hört av sig med förfrågningar.

“När marknaden vänder är vi redo att ställa om och öka produktionen av livsmedel igen.”

Hela 1,2 miljoner skyddsvisir ska nu produceras av Inplastor och Mixum för att sedan levereras till den svenska och danska sjukvården.

– Genom att strukturera om vårt lager kan vi inhysa både produktion av skyddsvisir och samtidigt fortsätta vår produktion av mat. När marknaden sedan vänder är vi redo att ställa om och öka produktionen av livsmedel igen, säger Magnus Franzén.

Dela

Fler nyheter i Förädling

Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt

Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.