Från fläsk till ärtor: 100-åringen klev ut ur boxen och gör succé

Om vi redan gör världens godaste vanliga korv så borde vi väl även kunna göra världens godaste veganska korv? Det var så tankarna gick på Härryda Karlssons Chark, som lanserade varumärket Peas of Heaven lagom till förra årets 100-årsjubileum. – Vårt mantra är att ingenting är omöjligt, säger produktutvecklaren Julia Granung.

Give peas a chance. Det var det som man började fundera på hos familjeföretaget Härryda Karlssons Chark i samband med att

Marcus Karlsson, som tillhör fjärde generationen, tog över som vd 2014. Och då talar vi alltså om ett anrikt familjeföretag som tillverkat korv och andra charkprodukter på traditionellt sätt i drygt 100 år – eller sedan första världskriget slutade.

– Marcus ville utveckla bolaget och sedan dess har vi både byggt en ny fabrik och femdubblat omsättningen, säger produktutvecklaren Julia Granung.

Hon ansvarar för produktutvecklingen för varumärket Peas of heaven, som är en viktig del av framgångssagan:

– Det här med växtbaserat var ju något som bubblade i hela branschen och vi bestämde oss helt enkelt för att skapa marknadens bästa veganska substitut för animaliska produkter.

Nu var det ju inte alldeles enkelt att göra det, men för Härryda Karlssons Chark är som sagt ingenting omöjligt. Och fördelen för just en charkproducent att göra växtbaserade alternativ är ju att både utrustning och kunskap om processerna redan finns på plats.

I dag producerar man växtbaserat tre dagar i veckan i fabriken i Härryda.

– Utvecklingen inom livsmedelsbranschen har aldrig gått så fort som nu. För att möta den gäller det att vara snabbfotad, flexibel och att tänka utanför boxen, säger Julia Granung.

Produkterna är, precis som namnet säger, baserade på protein för gula ärtor, och är dessutom fria från både soja och gluten. Sortimentet växer så det knakar och består i dag av tolv olika produkter – allt från ”köttbullar” och korv till färs och burgare.

Julia Granung är bestämd på punkten att det veganska sortimentet bäst placeras bland kött- och charkprodukterna i butiken för att bli ett naturligt val för alla.

– Vi vill inte bara vara ett alternativ för veganer, vi vill ju även nå köttätarna. När Gunnar 55 år väljer våra ärtbaserade köttbullar i stället för traditionella bara för att de smakar så gott – då är vi nöjda.

Ett annat stort steg är att man just nu kan äta den nya burgaren ”Burger of heaven” hos den norrländska streetfoodkedjan Bastard Burgers, som efter nyår kommer att ha 30 restauranger runt om i Sverige.

Ett tydligt exempel på innovativt Härryda Karlsson Chark jobbar är hur företaget mött den rådande bristen på fläskkött, i kölvattnet av den afrikanska svinpesten.

– Griskött har blivit både dyrt och svårt att få tag på i de mängder vi behöver. Då kom vi på att vi kunde prova att använda frigående värphönor.

Sagt och gjort. De testkörde och frågade samtidigt sina trogna konsumenter via sociala medier vad de tyckte om själva idén – och fick svaret att ”så länge korven är lika god som vanligt så spelar det ingen roll vad ni stoppar i”.

– Nu har vi tagit fram en supergod prinskorv med 20 procent höna och resten fläsk. På sätt och vis kan man säga att vi har räddat julen, säger Julia Granung och skrattar.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: ”Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.