15 oktober 2021
Innovationssprint är en strukturerad och effektiv problemlösningsmetod som ger möjlighet att lösa problem på kort tid. Under två dagar möttes 70 studenter i en innovationssprinten Imagine för att tillsammans utveckla och finna nya lösningar på en så gammal, traditionell produkt som mjölk.
– Framtidens produkter och tjänster kopplade till mjölkråvaran skapas i nytänkande samarbeten och jag ser med stor spänning fram emot de kreativa lösningar som uppstår i kraftfältet mellan agronomi och gastronomi, sa Viktoria Olsson, universitetslektor i mat- och måltidsvetenskap vid Högskolan Kristianstad, när innovationssprinten inleddes.
Studenterna från de båda programmen arbetade tillsammans i tolv team för att ta fram koncept kring framtidens mjölk. Resultatet blev flera spännande och kreativa innovationer, varav dessa tre utmärkte sig mest:
Mjölkgårdsspelet – ett kommersiellt genomförbart spel för barn, som på ett pedagogiskt sätt lär ut hur mjölk produceras.
Vitfredag – en kampanj för genom att sprida att alla ska göra en mjölkdrink på fredagar.
Mjölktablett i portionsform som ger minskat svinn på grund av lång hållbarhet.”Framtidens mjölk är inte blöt, den är torr”, framhöll studenterna Malte Sandgren, Nanna Nilsson och Odd Runfeldt som kom med idén.
– När studenterna har genomgått Imagine hoppas jag att vi med det här samarbetet lyckats skapa en naturlig länk mellan två grupper som besitter olika kompetenser. Förhoppningsvis kan detta inspirera fler aktörer i värdekedjan att göra samma sak: samarbeta och tänka utanför boxen, sa Amanda Andersson, kursansvarig lärare på Lantmästarprogrammet i Alnarp, som är med på innovationssprinten för första gången.
Dela
Fler nyheter i Forskning och Förädling
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.