Foodokis vd: “Det tar tid att sätta en helt ny matfilosofi”

Sociala medier har varit en viktig framgångsfaktor för att introducera ”den okinordiska maten” på marknaden. Anne-Charlotte Holmlöv, vd på växande Foodoki, vill få människor att äta mer hållbart och hälsosamt genom att göra det enkelt och lustfyllt.

Den okinordiska matfilosofin bygger på inspiration från människor som lever på ön Okinawa – även kallad den blå zonen – som både äter sunt och blir exceptionellt gamla.

Grunden i kosten består av mycket grönsaker, hela gryn och fullkorn och proteinkällor från fisk, kyckling, ägg och baljväxter. Själva måltidskonceptet bygger på färdiglagade komponenter som man själv bygger ihop till en hel måltid.

– Det handlar inte om att utesluta matvaror utan om att lägga till sådant som är bra för hälsan. Vi vill vara en motkraft mot den hets kring maten som många upplever i dag, säger Anne-Charlotte Holmlöv.

Ni lanserade konceptet för ett och ett halvt år sedan. Hur går det för er?

– Över all förväntan. Vi är en liten startup som både växer och vill mycket men är ödmjuka inför att det tar tid att lansera ett nytt varumärke och en helt ny matfilosofi. Vi får mycket positiv feedback på sociala medier, där många tar del av våra recept och ställer frågor till vår egen hälsocoach.

Ni började med att lansera hela 14 olika produkter. Hur många har ni i dag?

– I dagsläget har vi åtta produkter. Vi har plockat bort färdigrätter som kålpudding och korv stroganoff och i stället renodlat produkter inom kategorin fullkorn och grönsaker – det är där vi märker att vi kan göra skillnad eftersom det saknas den typen av produkter på marknaden. I höstas lanserade vi Foodoki fullkornhavre och den går fantastiskt och vann pris som Årets bästa hälsomat av tidningen Må bra. Och året innan vann vi också pris för våra kycklingköttbullar – det ger direkt effekt på både intresset och försäljningen.

Lanseringen gjordes på Mathem. Var finns era produkter nu?

– Vi har haft en stark tillväxt på Mathem men har även utvidgat till utvalda butiker i storstadsområden, där vi bearbetat handlarna direkt och gjort mängder av demos för att lära oss vad som funkar och inte. Nu har vi precis blivit listade på både Ica, Coop och City Gross och det känns väldigt spännande. Vi får ofta frågor på sociala medier kring var man kan hitta våra produkter och nu kommer många fler kunder att hitta dem i sin butik, säger Anne-Charlotte Holmlöv, och förklarar att just Facebook och Instagram varit en viktig framgångsfaktor i varumärkesbyggandet.

– Vår målgrupp är där, det är många som delar våra inlägg och recept och taggar och tipsar sina vänner.

Och Foodoki satsar på framtiden. Nyligen förstärktes teamet med två nya medarbetare med bakgrund från Arla respektive Unilever. Nu är det sex personer som arbetar heltid på företaget.

– Vi hade jättemånga sökande till tjänsterna! Det vi märkte i ansökningshandlingarna är att folk vill vara med och påverka folkhälsan, att göra skillnad på riktigt, säger Anne-Charlotte Holmlöv, just hemkommen från en inspirationsresa till Okinawa.

– Intrycken är många, men det som slår igenom mest är lokalbefolkningens enorma livsglädje, vitalitet och närvaro. Och hur är tacksam man är över maten och det jorden ger.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.