Fodertillskott till kor ska minska hushållsostens klimatpåverkan

Ett nytt samarbete kring ett metanreducerade fodertillskott ska leda till en hushållsost med lägre klimatpåverkan. Projektet involverar hela livsmedelskedjan, från gården Fröstorp och Gäsene mejeri till Volta Greentech och dagligvarukoncernen Axfood.

Metan från kor och andra idisslare utgör en stor del av växthusgasutsläppen från svenskt jordbruk.
– För att kraftigt minska matens klimatpåverkan behövs fler lösningar på gårdsnivå som enkelt kan skalas upp och leda till hållbara produkter i kundens varukorg. Samarbete genom hela livsmedelskedjan är avgörande för att lyckas, säger Helena Allard, hållbarhetsinnovatör på Axfood.
På Fröstorps gård utanför Herrljunga börjar det metanreducerande fodertillskotet Bovaer blandas i de cirka 600 kornas foder. En mätstation har installerats i ladugården för att kunna mäta metanhalten i kornas utandningsluft före och under användningen av fodertillskottet.
Målet med projektet är att minska klimatpåverkan på hushållsost från Garant, en av Axfoodskoncernens egna märkesvaror. Om testerna med fodertillskottet ger önskad effekt kommer samtliga Garants hushållsostar att lanseras på nytt under våren.
Projektet leds av det svenska biotechföretaget Volta Greentech tillsammans med Gäsene mejeri och Axfoods inköps- och logistikbolag Dagab. Syftet är att få fram mer kunskap och erfarenhet, med målet att kunna skala upp till fler gårdar och fler produkter – och med tiden också kunna använda ännu mer effektiva fodertillskott som kan minska metanutsläppen ännu mer.
Det metanreducerande tillskottet tillsätts i små doser i kornas foder och påverkar inte ostens smak eller konsistens. Effekten av tillsatsen är omedelbar och uppnår full verkan inom cirka två dygn. Tidigare mätningar visar att metanutsläppen minskar med cirka 30 procent per dag.
– Vi är övertygade om att fodertillskott snart blir branschstandard eftersom de är mätbara och kostnadseffektiva, säger Fredrik Åkerman, vd på Volta Greentech.

Dela

Fler nyheter i Dagligvaruhandel och Hållbarhet och Värdekedjan

Trend: Så vill svenska folket unna sig

När svenska konsumenter vill unna sig något är det främsta njutningsmedlet – choklad. För sex av tio konsumenter är varumärket för chokladen helt avgörande medan detta spelar betydligt mindre roll för bakverk och godis. Det visar en färsk rapport från Nordic Viewpoint, som Livsmedel i fokus är först med att ha fått bläddra i.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.