19 maj 2021
Pandemin tycks ha fått många att vakna upp och tänka över sin konsumtion och varornas ursprung. Det är inte bara svenskproducerade varor som har ökat under det senaste året. Även mängden inköp av Fairtrade-märkta har stigit. Dessa ökade med ungefär 11 procent 2020. Totalt uppgick försäljningen till närmare fem miljarder kronor.
– I en tid då fattigdomen i världen ökar är det extra glädjande att svenska konsumenter, genom aktiva val, fortsätter att göra skillnad för odlare och anställda, säger Cecilia Ceder, vd för Fairtrade Sverige.
Godis, choklad och glass hör till de produkter som har inhandlats i större mängder. Exempelvis ökade försäljningen av Fairtrade-märkta chokladkakor med 19 procent.
– Nu hoppas vi att den trenden håller i sig. Under våren har priset på kakao rasat i Elfenbenskusten, vilket ökar risken för ekonomisk utsatthet och barnarbete. Men med Fairtrade får odlarna en bättre betalning och en tryggare familjeförsörjning, säger Cecilia Ceder.
Däremot har hemmasittandet satt sitt avtryck på kaffeförsäljningen. Hotell, restauranger och kaféer minskade sina inköp till följd av förändrade konsumtionsmönster under pandemin.
Även Fairtrade-märkta bananer har tappat mark. Från var sjätte banan 2019 till var nionde 2020. Minskningen beror bland annat på att vissa butiker valt att endast tillhandahålla ekologiska bananer och då fick även bananer som är både ekologiska och Fairtrade-märkta stå tillbaka. Många Fairträde-bananer är dock även ekologiska (cirka 94 %).
– Det unika med Fairtrade är att odlarna får en bättre betalning genom Fairtrades garanterade minimipris och en Fairtrade-premie, som de själva väljer hur de vill investera. Genom att köpa in större mängder Fairtrade-märkta bananer kan dagligvaruhandeln spela en viktig roll i att främja ekonomisk och social hållbarhet, säger Cecilia Ceder.
Dela
Fler nyheter i Utblick och Värdekedjan
NordArom har vuxit ur kostymen – växlar upp med ny fabrik
Livsmedelsföretaget NordArom växer och bygger en sprillans ny produktionsanläggning i Norrköping för att öka volymerna och optimera sina flöden.
– Det är med skräckblandad förtjusning som vi gör den här satsningen, säger vd Johan Eriksson till Livsmedel i fokus.
3 december
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.