Finalist till Livsmedelspriset: “Vi siktar på att driva en miljardaffär”

Mylla vill revolutionera det svenska livsmedelssystemet genom att kapa mellanhänder och ge småskaliga matproducenter vettigt betalt. Som en av tre finalister har den skånska uppstickaren nu chans att vinna Livsmedelspriset 2024, som delas ut under Livsmedelsdagarna i Tylösand.

Med sin onlineplattform skapar Mylla bättre förutsättningar för lantbrukare och småskaliga livsmedelsföretag att få ut sina produkter på marknaden och driva hållbar innovation. Och få svenska konsumenter att handa närproducerad mat utan onödiga mellanhänder.
– Det är helt galet att mellanhanden som köper grödorna har högre marginaler än odlaren. Det vill vi ändra på genom att ge producenten rätt betalt, säger Jens Thulin, klimatcertifierad köttbonde som grundat Mylla tillsammans med entreprenören Rickard Sandahl.

Målet är att bli Sveriges största digitala marknadsplats för livsmedel och så småningom täcka hela landet.
– Än så länge är vi pyttesmå. Vi räknar med att sälja för 15 miljoner kronor i år men siktet är inställt på att driva en miljardaffär.
I dag levererar man inom hela Skåne, Halland, Blekinge och Östergötland samt storstadsregionerna runt Stockholm och Göteborg, vilket innebär att man kan nå nästan 3,5 miljoner presumtiva hushåll.

Vad skulle det betyda för er att vinna Livsmedelspriset?
– Det skulle så klart vara superroligt och en bekräftelse på att det vi gör har betydelse för hela branschen. Priset skulle även ge oss den uppmärksamhet och publicitet vi behöver för att kunna växla upp. Vi har producenterna med oss och vi har logistiken på plats. Nu är det fler kunder vi behöver för att fortsätta att växa och nå lönsamhet, säger Jens Thulin och förklarar att det rör sig om såväl privatpersoner som restauranger och offentliga kök.
– Även dagligvaruhandeln visar intresse för den plattform som vi har byggt upp.

Vilka är era största utmaningar?
– Vi är fortfarande beroende av investerare för att växa och nå lönsamhet. Och det är verkligen utmanande tider just nu för att få kapital, därför har vi fått dra i handbromsen och kan inte växa i den takt som vi planerat för och som vi behöver göra för att få volym och effektivitet – och därmed lönsamhet. När vi når en omsättning på 50-60 miljoner kan även prisbilden gå ned.

Så här mitt i midsommarveckan är det som allra mest att göra.
Vad säljer ni mest av?
– Det är den vanliga midsommarmaten, såsom potatis och jordgubbar, ägg, sill och lax. En tydlig trend som vi ser är även att många vill köpa lokalproducerade och alkoholfria alternativ till vin och snaps, säger Jens Thulin.

Konsten är att få folk att handla som en normal vardagsrutin, inte bara till högtider och andra speciella tillfällen.
– Vi behöver både fler kunder och jobba för att få upp återköpsfrekvensen. I mitten av juli ska vi lansera en helt ny hemsida med modernt snitt och möjlighet att abonnera på olika saker och spara gamla varukorgar. Det blir betydligt färre klick och en helt annan e-handelsupplevelse!

Samtliga finalister till Livsmedelspriset 2024 presenteras i form av personliga intervjuer, detta är den andra i ordningen. Läs mer om Livsmedelspriset HÄR!

Dela

Fler nyheter i Människor och Mötesplatser och Värdekedjan

Stenson summerar Almedalen: ”Stort intresse för matfrågorna”

För tredje året i rad bjöd Almedalsveckan på en hel ”Livsmedelsdag” med Sveriges godaste bransch i fokus. Här delar Livsmedel i fokus chefredaktör Ingela Stenson med sig av sina tankar och reflektioner från dagen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.