– Att vara finalist är en stor vinst i sig, säger Arash Fayyazi, vd och medgrundare.
15 augusti 2024
För fjärde året i rad arrangerar Livsmedel i fokus Impact Maker Award. Syftet är att synliggöra innovativa startups inom livsmedelsbranschen för att fler aktörer inom handeln, industrin och leverantörskedjan ska upptäcka samarbetspotentialen.
En av årets tre finalister är Saveggy, som har utvecklat ett ätbart skydd som förlänger hållbarheten för färska grönsaker. Det tunna, skyddande skiktet av raps och havre är ett unikt och hållbart alternativ som skyddar mot uttorkning och förlänger fräschören.
– Vi använder inga kemikalier bara ätbara och livmedelsgodkända ingredienser. Vi vill jobba för ett mer hållbart livsmedelssystem med mindre plast och mindre matsvinn, säger Arash Fayyazi, som grundat företaget tillsammans med innovationschefen Vahid Sohrabpour.
Tillsammans har de omfattande erfarenhet från förpackningsbranschen samt bakgrund inom tillämpad fysik och logistik.
Det hela började som en idé för fyra år sedan. År 2020 vann Saveggy tävlingen Lidl Future Initiative, vilket gjorde att man kunde accelerera produktutvecklingen. I samarbete med Lunds universitet utvecklades en första prototyp.
I slutet av förra året var första produkten, utformad för gurka, färdig och har testlanserats i en Lidl-butik under våren. Arash Fayyazi.berättar att Saveggy även har varit med i ett EU-projekt tillsammans med Ica Sverige.
– Hittills har vi coatat gurkorna manuellt. Nu behöver vi växla upp med hjälp av en partner som håller på att utveckla en maskin för oss, som ska vara kompatibel för olika typer av produkter. Vi räknar med att den är validerad och klar under första kvartalet 2025 och att vi sedan kan köra produktionen fullt ut.
Vad betyder Impact Maker Award för er?
– Bara att vara finalist är en stor vinst i sig eftersom det innebär att vi står i rampljuset. Det innebär även att vi får en naturlig ingång till Livsmedel i fokus fantastiska nätverk med aktörer inom hela värdekedjan från forskning och primärproduktion till industri och handel. Här finns enorm kompetens och mycket muskler.
Vad ska ni göra för 100 000 kronor om ni vinner?
– De kommer väl till pass när vi nu ska utveckla nästa produkt. Paprika är den som ligger närmast i pipeline men vi har även testat med aubergine med gott resultat.
Till sist. Kommer ni till Livsmedelsdagarna i Tylösand i september?
– Ja, men det är klart vi gör – jag ser verkligen fram emot det!
Samtliga finalister till Impact Maker Award 2024 presenteras i form av personliga intervjuer, detta är den andra i ordningen. Vem som vinner avgörs i samband med Livsmedelsdagarna i Tylösand, 11-13 september.
Läs mer om tävlingen HÄR!
Dela
Fler nyheter i Förpackning och Människor och Värdekedjan
Svenska livsmedelsproducenter optimistiska inför årets slutspurt
Svenska livsmedelsproducenter såg sin försäljning minska under årets tredje kvartal men om deras prognoser för det sista kvartalet slår in blir det den starkaste tillväxten på tre år. Även livsmedelsexporten vänder upp efter flera års nedgång, enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
22 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.