– Vi är så glada, säger försäljningschefen Erica Haglund.
25 januari 2024
För nionde året i rad delar MSC (Marine Stewardship Council) ut priset Guldfisken till företag, organisationer eller personer i Sverige som utmärker sig särskilt för sitt åtagande och engagemang för hållbar sjömat.
I år gick priset som årets blåa företag till Feldt’s fisk, en av Sveriges ledande fisk-och skaldjursproducenter som fungerat som MSC-ambassadörer redan innan MSC ens hade ett Sverigekontor.
Redan från starten 1991 har företaget haft stort fokus på miljömärkta produkter. I dag har man 100 procent MSC-sill i sitt sortiment och har mer än fördubblad försäljningen av MSC-märkt i eget varumärke från 2020 och fram till i dag.
– Vi är så glada för att få ett sådant här pris eftersom vi är ett familjeföretag som i så många år har arbetat med miljömärkta produkter och Guldfisken är ett bevis på det, säger Erica Haglund, försäljningschef på Feldt’s fisk.
Det håller hennes chef, vd Martin Feldt, med om:
– Vi har i många arbetat år med hållbarhet och det kommer vi att fortsätta med. Detta är ett bra betyg.
Ekocentrum, Feldt’s Fisk och Krishan Kent från Fiskbranschens Riksförbund är alla vinnare av 2024 års Guldfiskpris från MSC.
Guldfisken i kategorin Årets utbildare gick till Ekocentrum i Göteborg, vars uppdrag är att folkbilda inom svenskt miljöarbete.
Årets eldsjäl blev Krishan Kent, passionerad styrelseordförande Fiskbranschens riksförbund, som även han fick ta emot en guldfisk.
– Det här priset är viktigt eftersom MSC vill lyfta hållbar sjömat. Vi är många aktörer som arbetar med att informera och utbilda om hur vi ska vårda våra hav men också visa att det finns god och nyttig miljömärkt sjömat. Vi hoppas att våra vinnare inspirerar andra aktörer i branschen. Inte bara för dagens konsumenter utan också för våra kommande generationer, säger Kim Rydeheim, kommunikationschef för MSC.
Dela
Fler nyheter i Fiske och vattenbruk och Människor och Mötesplatser
Förädling Mötesplatser Värdekedjan
Trendbrottet: Svenskproducerat viktigare än pris på julbordet
För första gången sedan 2021 minskar prisets betydelse när svenskarna ska välja mat och dryck till julbordet, samtidigt som allt fler vill att det ska gå snabbt och enkelt att förbereda. De mångåriga julbordsfavoriterna skinkan och Ris à la Malta utmanas alltmer av Janssons frestelse och lussebullar, enligt Livsmedelsföretagens stora julmatsundersökning.
21 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.