– Det är en bra rätt som kan varieras i oändlighet, säger Elin Stoij, marknadsansvarig för Frebaco Kvarn.
10 oktober 2024
Den 10 oktober är det internationella grötdagen och i samband med det har Fazer gjort en undersökning, med hjälp av Nepa, som visar att gröt är en fortsatt populär frukosträtt bland svenska befolkningen: Drygt var fjärde svensk äter vanligtvis gröt till frukost på vardagar, och nästan en femtedel gör det på helgen.
Andelen som äter gröt till frukost är i princip lika stor i åldrarna 16-24 år som 65-74 år och det är inte heller någon större skillnad mellan de som bor i storstäder och de som bor på landsbygden.
– Gröt kan vara så mycket, allt ifrån en enkel tvåminutergröt i mikron till en mer dekadent och Instagramvänlig gröt toppad med nötsmör och favoritbären. På så sätt är gröt ”allt-i-ett”: såväl tradition som trend, vardagsfrukost som lyxig njutning, säger Elin Stoij, marknadsansvarig för Frebaco Kvarn.
Hon märker tydligt att gröt tagit en mer självklar plats på frukostmenyer på kaféer, men även att det trendar på sociala medier som Instagram och Tiktok.
– Här kan vi se hur många delar med sig av favoritrecept och härliga bilder; inte bara i Sverige utan även internationellt. Det handlar om innovativa recept och olika toppings.
Vad gör ni för att svara mot detta vad gäller produktutveckling och marknadsföring?
– Vi har två riktigt bra grötvarianter i dag: Havre Steel Cut och Havre & Quinoa. Här inspirerar vi, i våra egna kanaler, med att ta fram olika recept för att visa hur man kan ändra och variera sin gröt. Båda produkterna kommer från vår lokala kvarn i Lidköping, där vi har ett fantastiskt team med expertis kring havre och produktutveckling. Min personliga favorit är Havre Steel Cut, som ger ett tuggmotstånd och en speciell textur till gröten. Den är dessutom supergod att använda för att göra overnight oats, de dagar man vill lyxa till det lite extra.
Fullkorn framhålls ju ofta som det absolut viktigaste för god hälsa. Vilken roll spelat gröten här?
– Fullkorn har varit ett viktigt fokusområde för Fazer under många år och vi har arbetat länge med att lyfta fram fullkornets fördelar. Vad gäller just Frebaco Kvarn så arbetar vi med att inspirera med recept och måltider kring hur man får i sig fullkorn. Att utbilda och inspirera svenska folket med fullkorn tror vi är viktigt. Vi utvecklar även nya produkter med fullkorn, bland annat våra nya frukostflingor. Om man vill ha lite extra ”crunch” i sin gröt så kan till exempel våra nya hallonhjärtan fungera som en smakrik och färgglad topping – gärna tillsammans med bär och frön!
Dela
Fler nyheter i Förädling och Hälsa och Trend
Om krisen kommer: Här är matvarorna som får en ”tick in the box”
Vad behöver man egentligen ha hemma i skafferiet om krisen eller kriget kommer? MSB ger i alla fall delvis svaret på den frågan i sin nya broschyr. Men Livsmedel i fokus har frågat dem som vet bättre!
28 november
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.