Fazer har kartlagt svenska folkets frukostvanor

Vi svenskar är ett riktigt frukostfolk. Nu har Fazer gjort en omfattande kartläggning av svenska folkets frukostvanor, där man bland annat delar in befolkningen i olika frukosttyper, såsom ”esteten” och ”tidsoptimeraren”.

Vår sätt att äta har förändrats under de senaste decennierna, men när det kommer till frukostvanor är vi mer konservativa.
Det konstaterar Emma Raaschou, direktör för konsumentinsikt på Fazer, i samband med att hon under en pressfrukost presenterar resultatet av en färsk undersökning som Nepa gjort på uppdrag av Fazer. Och som visar att de allra flesta svenskar äter frukost, bara 5 procent uppger att de inte gör det.
Även om traditionella inslag som bröd, ost och kaffe dominerar svenskarnas frukost visar undersökningen att många faktiskt vill variera sin frukost. Nästan tre av tio säger att de vill ha mer variation i sin frukost, och nästan en av fem vill prova fler typer av frukosträtter.
– Det många saknar är inspiration och tid, säger Emma Raaschou.

Genom att undersöka svenskarna prioriteringar och ambitioner gällande frukost har man även identifierat ett antal vanliga ”frukostprofiler”:

  • Tidsoptimeraren – tre av tio tillhör denna kategori, då de tycker det är viktigast att frukosten går snabbt att göra.
  • Esteten – en av fem svenskar som tycker att det är viktigast att frukosten ser bra ut (möjligen för att dela den på sociala medier).
    Hälsosträvaren – drygt en av fyra som alla har en önskan om att äta en mer hälsosam frukost framöver.
    Kontorsätaren – drygt en av tio svenskar tillhör gruppen som vanligtvis äter sin frukost på kontoret på vardagarna.

Måltidsforskaren och mathistorikern Richard Tellström var en av dem som medverkade i en efterföljande frukostdiskussion. Han menade att svenska folkets frukost länge varit spannmålsbaserad men att den fram till 30-talet mer bestod av öl och gröt. När osthyveln lanserades 1926 påverkades frukostvanorna till att innefatta mer smörgås.
– De senaste decennierna har en rad nyheter introducerats på svenskarnas frukostbord: alltifrån hälsoshots och ”instagramvänliga” smoothies och gröter, till en uppsjö av kaffe- och tevarianter. Men också hur vi äter frukost förändras. Vi äter mer på språng och för många är frukosten är inte längre en enda måltid utan kan vara flera: en slät kopp kaffe hemma, en macka i farten på väg till jobbet, och sedan en mer rejäl frukost under ett jobbmöte. Så frukosten kan ofta vara både två och tre mål, säger Richard Tellström.
Hilda Björkman, marknadsdirektör för Fazer bageri Sverige, är inte förvånad över att se att svenskarna har så skilda frukostvanor och preferenser:
– På Fazer vet vi att det finns lika många frukostpersonligheter som människor, och det är just det som gör vårt jobb så spännande!

BILDEN: Edward Boëthius, analytiker United Minds; Emma Raaschou, direktör konsumentinsikt Fazer; Richard Tellström, måltidsforskare; Hilda Björkman, marknadsdirektör Fazer bageri; samt Christian von Essen, Heja Framtiden.

Undersökningen genomfördes av Nepa på uppdrag av Fazer under vecka 2-3 2024. Datainsamlingen skedde genom 1005 onlineintervjuer med ett representativt urval (ålder, kön, region) av svenska folket i åldern 16-74 år.

Dela

Fler nyheter i Förädling och Måltider

Scan Sverige köper Lindvalls Chark: ”Stärker svensk livsmedelsproduktion”

Scan Sverige, som ägs av Lantmännen, har tecknat avtal om att förvärva Lindvalls Chark AB för att befästa sin position som Sveriges ledande kött- och charkuteriföretag.
– Detta stärker de långsiktiga förutsättningarna för svenskt lantbruk, säger Magnus Kagevik, vd och koncernchef för Lantmännen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.