Energidrycksboomen: ”Det handlar om snygghet på burk”

Energi- och funktionsdrycker tar allt större plats i både butikshyllan och i vardagen och har blivit en miljardindustri. Det är även en av få kategorier där tillväxten inte mattats av, trots tuffa ekonomiska tider.

Enligt branschorganisationen Svenska Bryggerier har antal liter som säljs på den svenska marknaden femdubblats mellan 2010 och 2022. Energidrycksboomen är något som uppmärksammas i senaste upplagan av ”God morgon, världen!” i Sveriges radio P1, där Livsmedel i fokus chefredaktör Ingela Stenson, tillika omvärldsanalytiker på United Minds, intervjuas.
Enligt henne är trenden en del av en större dryckesexplosion som pågått i många år.
– Det handlar om det här eviga om att vi behöver pigga upp oss, berusa oss, maxa oss, får möjlighet att njuta, säger hon som svar på frågan om vad fenomenet beror på.
– Ser man på marknaden så är de som jobbar med energidrycker även väldigt duktiga på att skapa engagemang i sociala medier. Och de knyter till sig profiler inom idrott, musik och träning som fungerar som ambassadörer för framför allt ungdomar.


Ett tydligt exempel på detta är den relativt nya energidrycken Prime hydration, som marknadsförs med hjälp av amerikanska influencers inom rap och kampsport och som säljs för 100 kronor flaskan – och som skapat hysteri över en stor del av världen då efterfrågan är betydligt större än tillgången.
Enligt Ingela Stenson är en tydlig trend inom kategorin ”hälsosam energi”. Det kan exempelvis handla om tillsatser av grönt teextrakt och ingefära, sådant som har en koppling till hälsa även om det inte är bevisbart.
– Dryckerna ska vara så där härliga. Man brukar tala om ”snygghet på burk” där man vill få med så många funktioner som möjligt.
Hon tror att konsumenterna kommer fortsätta att vilja ha nyheter som ger belöning och tillfredsställelse.
– Men samtidigt kan inte de här dryckerna ta hur mycket plats i hyllan som helt, säger Ingela Stenson, som tror att kampen om marknadsandelar de olika aktörerna emellan kan bli betydligt tuffare framåt.

Dela

Fler nyheter i Dryck och Trend

Skånemejerier om det svenskt ostlyftet: “Vi lyssnar på konsumenterna”

Den importerade hårdosten dominerar i svenska kyldiskar. Men på Skånemejeriers mejeri i Kristianstad driver man utvecklingen mot ett utökat utbud av svensk ost.
– Vi satsar på njutningsupplevelser, säger anläggningschefen Stefan Andersson.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.