31 maj 2023
Enligt branschorganisationen Svenska Bryggerier har antal liter som säljs på den svenska marknaden femdubblats mellan 2010 och 2022. Energidrycksboomen är något som uppmärksammas i senaste upplagan av ”God morgon, världen!” i Sveriges radio P1, där Livsmedel i fokus chefredaktör Ingela Stenson, tillika omvärldsanalytiker på United Minds, intervjuas.
Enligt henne är trenden en del av en större dryckesexplosion som pågått i många år.
– Det handlar om det här eviga om att vi behöver pigga upp oss, berusa oss, maxa oss, får möjlighet att njuta, säger hon som svar på frågan om vad fenomenet beror på.
– Ser man på marknaden så är de som jobbar med energidrycker även väldigt duktiga på att skapa engagemang i sociala medier. Och de knyter till sig profiler inom idrott, musik och träning som fungerar som ambassadörer för framför allt ungdomar.
Ett tydligt exempel på detta är den relativt nya energidrycken Prime hydration, som marknadsförs med hjälp av amerikanska influencers inom rap och kampsport och som säljs för 100 kronor flaskan – och som skapat hysteri över en stor del av världen då efterfrågan är betydligt större än tillgången.
Enligt Ingela Stenson är en tydlig trend inom kategorin ”hälsosam energi”. Det kan exempelvis handla om tillsatser av grönt teextrakt och ingefära, sådant som har en koppling till hälsa även om det inte är bevisbart.
– Dryckerna ska vara så där härliga. Man brukar tala om ”snygghet på burk” där man vill få med så många funktioner som möjligt.
Hon tror att konsumenterna kommer fortsätta att vilja ha nyheter som ger belöning och tillfredsställelse.
– Men samtidigt kan inte de här dryckerna ta hur mycket plats i hyllan som helt, säger Ingela Stenson, som tror att kampen om marknadsandelar de olika aktörerna emellan kan bli betydligt tuffare framåt.
Dela
Fler nyheter i Dryck och Trend
Trendspotting 2025: Nu vänder det!
Innovativa småmål, otippade smakfusioner och EMV på dekis. När Food & Friends för 21:a året i rad presenterar sin trendspaning om mat och dryck så kretsar det mesta kring hur gastronomi, måltidsmönster och livsmedelsval påverkas av att konjunkturpendeln svänger mot ljusare tider.
23 oktober
Gå med i nätverket idag!
Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.