En datadriven livsmedelsbransch: “Data är det nya varumärket”

Data ökar värdet på mat och gör det möjligt att optimera allt från livsmedelsproduktion till den egna hälsan. – Råvarornas väg fram till kylskåpet har allt att vinna på ökad digitalisering, säger Louise König, chef för hållbar affärsutveckling på Ramboll Sverige.

Hur data kan användas som strategisk resurs för att både nå hälso- och hållbarhetsmålen i Agenda 2030 och kommersiell framgång var temat för ett högaktuellt seminarium som LivsmedelsFöreningen arrangerade i Stockholm i slutet av förra veckan.

En av dem som talade var Johan Jörgensen från Sweden Foodtech som menade att mat är det nya varumärket men att problemet är att livsmedelsbranschen inte fattat det än:

– Matsektorn är just nu som en tjock-tv i Netflix-eran.

Amer Mohammed, nyrekryterad chef för enheten Digital på Coop, inne på samma tankegångar när han förklarade hur data och artificiell intelligens skapar kundnytta med hjälp av konkreta och skräddarsydda tjänster som Coop ska lansera senare i år:

– Vi kommer inte att övertyga en kund att handla hos oss för att vi har AI. Allt handlar om bästa upplevelsen, den aktör som inte är intresserad av det kommer att dö.

Louise König, chef för hållbar affärsutveckling på Ramboll Sverige, menade att det krävs mod och nytänkande för att dela data öppet:

– Utmaningen är att dagligvaruhandeln inte vill släppa ifrån sig den data som deras CMR-system driver, de ser den som en guldgruva som driver marginalerna och då blir den inte nödvändigtvis hållbar och nyttig. Men om vi inte själva tar initiativet kommer andra aktörer, som Amazon och Google, att göra det i stället.

Livsmedel i fokus fångade även upp röster bland några av deltagarna för att höra vad de tyckte om dagen. En av dem var Inger Stiljestrand-Svensson, vd på DiningDevelopment:

– Digitaliseringens koppling till hållbarhet och hälsa är det som intresserar mig mest. Det var spännande att höra om hur vi ända ned på DNA-nivå och med datans hjälp kan få information och kunskap om oss själva, kunna förutspå framtida sjukdomar och maximera olika hälsofördelar genom att skräddarsy vårt sätt att äta och leva.

Filip Lundin, konsult på Macklean, tyckte att det var gav nya insikter att lyssna på den finska biohackern Teemu Arina, som berättade hur han gör för att optimera sin hälsa och bli bästa tänkbara version av sig själv.

– Samma koll som han har på sina olika värden och markörer i dag kommer vi alla att kunna ha inom tio år, vilket får en enorm påverkan på hela livsmedelsbranschen, säger Filip Lundin.

AGNETA RENMARK

Dela

Fler nyheter i Arkiv

Sätherberg: “Ingen risk för matbrist”

”Det finns ingen risk för matbrist”, sa landsbygdsminister Anna-Caren Sätherberg på en presskonferens i tisdags.nDäremot är ökade livsmedelspriser, sämre lönsamhet för jordbruket och minskad matproduktion några av de konsekvenser som Ukrainakrisen kan få på den svenska livsmedelsförsörjningen.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.