Det ljusnar för svensk livsmedelsindustri: “Efterlängtat”

De svenska livsmedelsproducenternas försäljning ökar något samtidigt som lönsamheten fortfarande är låg. Det visar Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev.
– Man ska ha klart för sig att utvecklingen sker från ett mycket pressat utgångsläge, säger chefekonomen Carl Eckerdal.

Årets andra kvartal innebar ökade försäljningsvolymer på hemmamarknaden för de svenska livsmedelsproducenterna.
– Det är glädjande att den svenska livsmedelsindustrin har börjat röra sig i en mer positiv riktning. Men man ska ha klart för sig att utvecklingen sker från ett mycket pressat utgångsläge. Både försäljningsvolym och lönsamhet bland svenska mat- och dryckesproducenter har tagit stor skada av flera års kostnadsinflation i kombination med att hushållen i allt högre utsträckning väljer lågprisalternativ, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsindustrins samlade rörelsemarginal för 2022 hamnade på cirka 2,5 procent (exklusive sprit och snus). Men utgår man från det delfacit som redan finns i form av årsboksluten för 2023 kommer den samlade rörelsemarginalen för 2023 att bli lägre.
Enligt Carl Eckerdal är de här nivåerna långt ifrån att ge svenska producenter en avkastning som står i proportion till risken de tar.
– Att marknadsvillkoren nu ser ut att vända uppåt är oerhört efterlängtat. Vad som behöver hända för att verkligen lyfta svenska livsmedelsproducenter är volymökningar i kombination med kostnadslättnader. Detta skulle ge en hävstångseffekt på lönsamheten.
Att döma av skördeprognoser från Sverige och Europa ser det just nu ganska bra ut vad gäller mycket av bulkråvaran till livsmedelsindustrin, såsom spannmål, majs och oljeväxter.
– Normala till goda skördar sätter en minskad press på råvarupriserna och allt eftersom producenternas terminskontrakt löper ut och skall omförhandlas kan minskade världsmarknadspriser komma dem till del. Detta förutsätter dock att den svenska kronan inte tappar mot dollarn och euron framöver, säger Carl Eckerdal.

Dela

Fler nyheter i Förädling

Scan kryddar miniskinkan med pepparkaka

Scan fortsätter med sitt framgångsrika koncept Mini-julskinka, som är skräddarsydd för nya traditioner där allt fler börjar sitt mukfirnde redan i november. I år plockar många butiker in skinkan i sortimentet redan i slutet av oktober.

Gå med i nätverket idag!

Så missar du inte de viktigaste branschnyheterna, temaseminarierna och studiebesöken.