Hemköp första matkedjan som inför digitala kvitton
Hemköp är först med att införa digitala kvitton som en förmån inom kedjans bonuskundsprogram. Digitala kvitton ska minska nedskräpningen och spara träd.

Hemköp är först inom dagligvarubranschen med att införa digitala kvitton i de cirka 190 butikerna, som en förmån inom kedjans bonuskundsprogram. Digitala kvitton, som minskar nedskräpning och spar träd, är en del av Hemköps hållbarhetsarbete.

Den som vill få kvittot digitalt, som ett mejl och sparat på webben, gör valet under kundsidorna på hemköp.se eller i Hemköps app. I arkivet med kvitton kan kunden sedan gå tillbaka till tidigare köp vid en eventuell reklamation eller för egen uppföljning av matinköp. Möjligheten att få kvittot i pappersform tas inte bort, det digitala är valfritt. 

44 procent av svenskarna vill få sitt kvitto digitalt och bara tre procent sparar sitt kvitto efter matinköp. Det visar en ny Sifo-undersökning, som genomfördes i maj. Enligt Svensk Handel skrivs det ut 1,7 miljarder papperskvitton varje år. Förbrukningen av papperskvitton i Sverige motsvarar årligen cirka 60.000 träd.

”Initiativet är efterlängtat och fördelarna är många för både kunder och medarbetare. Vi uppmuntrar våra kunder att välja kvittot digitalt så spar vi även på jordens alla träd”, säger Mats Axellie, IT-chef på Hemköp, i ett pressmeddelande.

Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2018-05-15

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Axfood Butik Hemköp Konsumentbeteende Övrigt Svensk Handel Undersökningar/Rapporter

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 3-2018 
med utgivning den 25 maj! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK