Svenskarna har höga tankar om livsmedelsindustrin
Den senaste Demoskop-undersökningen visar att 87 procent av svenskarna har förtroende för den svenska livsmedelsindustrin.
Livsmedelsföretagens VD Björn Hellman kan glädja sig över att svenskarna har stort förtroende för livsmedelsindustrin.

87 procent av svenskarna har stort förtroende för den svenska livsmedelsindustrin. Det visar Livsmedelsföretagens senaste Demoskop-undersökning.  

Livsmedelsföretagen har sedan februari 2013 regelbundet undersökt svenskarnas förtroende för livsmedelsindustrin. Då uppgav 63 procent att de hade stort förtroende för industrin. Trenden sedan dess har varit tydligt uppåtgående och i mars 2018 angav 87 procent att de har mycket eller ganska stort förtroende. 81 procent håller dessutom med om påståendet att mat och dryck från svenska livsmedelsproducenter håller hög kvalitet. 

50 procent tycker att Sverige är bättre än de flesta andra länder på mat och dryck och 16 procent säger att vi är bland de bästa i världen. Bara 2 procent tycker att Sverige är sämre än de flesta andra länder. Det visar en undersökning från Livsmedelsföretagen inför årets stora branschträff Matdagen den 3 maj.

”Det här är glädjande siffror men faktiskt inte särskilt överraskande. Svenska livsmedelsproducenter är väldigt duktiga på allt från kvalitet och säkerhet till smaksättning, marknadsföring och produktutveckling, och det ger resultat. Det är fantastiskt att ge sig ut i vida världen och ta del av allt spännande som andra länder kan bjuda på, men uppenbarligen så uppskattar vi svenskar att komma hem igen och få njuta av svensk mat och dryck. Och i och med att en majoritet i riksdagen nu vill tillåta gårdsförsäljning så har vi tagit ett stort steg mot att göra mat- och dryckeslandet Sverige ännu mer attraktivt, både för svenskar och för turister”, säger Björn Hellman, VD på Livsmedelsföretagen, i ett pressmeddelande. 

Livsmedelsföretagens undersökning utfördes av Demoskop den 21-29 mars 2018. 1.100 intervjuer genomfördes.

Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2018-05-04

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Konsumentbeteende Livsmedelsföretagen Övrigt Undersökningar/Rapporter

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 3-2018 
med utgivning den 25 maj! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK