Lidl skänker prishöjning på plastpåsar till hållbarhetsprojekt
Den 1 juni höjer Lidl priset på plastpåsar med 50 öre. För varje såld påse skänks 40 öre till hållbarhetsprojekt.
Johannes Fieber är Sverigechef på Lidl.

Den 1 juni höjer Lidl priset på plastpåsar med 50 öre, till 2,50 kronor. Prishöjningen, exklusive moms, går oavkortat till hållbarhetsarbete. För varje såld plastpåse skänks 40 öre, vilket innebär att Lidl räknar med att skänka mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt i Sverige.

”Vi jobbar på flera fronter för att minska vår klimatpåverkan. En viktig prioritering är att vi vill minska användningen av plastpåsar och därför höjer vi priset. Vi hoppas att det ska leda till att fler tänker efter om de verkligen behöver köpa en plastpåse. Samtidigt vill vi att pengarna vi får in från prishöjningen ska gå till hållbarhetsarbete. 40 öre kan uppfattas som symboliskt men sammanlagt kan det innebära mångmiljonbelopp till hållbarhetsprojekt”, säger Johannes Fieber, Sverigechef på Lidl, i ett pressmeddelande.

Prishöjningen kommer att gå till hållbarhetsarbete, som bedrivs av ideella organisationer, högskolor och universitet. Urvalskriterier, hur och när man ansöker om pengarna/finansiering offentliggörs senare i höst.

Som vi tidigare meddelat lanserade Lidl-koncernen tidigare i år en global plaststrategi för samtliga 30 marknader, där företaget är verksamt. Läs HÄR

”Att ta ansvar för klimatet och fokusera på hållbarhet är avgörande för att vi ska kunna fortsätta växa i Sverige. Svenska konsumenter föredrar företag som tar dessa frågor på allvar och gör något för att minska de utmaningar som vi står inför. Det går väl ihop med våra värderingar”, fortsätter Johannes Fieber.

Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2018-04-30

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Butik Konsumentbeteende Lidl Miljö Övrigt Plast Plastförpackningar

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 3-2018 
med utgivning den 25 maj! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK