Scandic Hotels räddar mat med mindre tallrikar och portioner
Scandic räddar mat genom att till exempel servera på mindre tallrikar och mindre portioner.
Sedan våren 2017 samarbetar Scandic med maträddningsappen Karma.

Under våren 2017 ingick Scandic Hotels ett samarbete med maträddningsappen Karma med målet att minska matsvinnet. Sedan dess har Scandic Hotels totalt räddat 2,5 ton mat genom att till exempel servera på mindre tallrikar och mindre portioner.

”Vi är otroligt glada och stolta över vårt samarbete med Scandic, att rädda 2,5 ton mat från att slängas är verkligen en bedrift. Vi ser fram emot att rädda ännu mer mat tillsammans med Scandic under 2018”, säger Hjalmar Ståhlberg Nordegren, VD och medgrundare på Karma, i ett pressmeddelande.

”Vi har cirka 80 restauranger i drift runt om i landet och är en stor aktör, så när vi gör små ändringar i vår verksamhet leder det till att vi räddar väldigt mycket mat. Genom att samarbeta med Karma har vi lyckats minska vårt matsvinn ytterligare och samtidigt mätta fler magar, vilket såklart känns jättebra”, säger Thomas Fankl, ansvarig för Scandics Food & Beverage-verksamhet i Sverige.

Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2018-01-12

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Konsumentbeteende Matsvinn Övrigt Restauranger & Storkök

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

Ledig tjänst på Aviko Norden AB
 
Vi söker Kvalitetstekniker till marknadsledare inom potatis och rotfrukter.
LÄS MER OCH SÖK TJÄNSTEN!
 
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 2-2018 
utkom den 9 april! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK