Matsmart tar in 75 miljoner och satsar på nya marknader
Matsmart grundades av Karl Andersson, Erik Södergren och Ulf Skagerström och har tidigare tagit in 72 miljoner kronor. 

Matsmart säljer mat som i många fall annars hade slängts. Orsakerna varierar, men ofta beror på det på förpackningsbyten, säsongsvaror samt korta eller passerade bäst före-datum. I D-Ax – Axel Johnsons arm för investeringar i startupbolag – och Norrsken får Matsmart två nya investerare. 

”D-Ax har stor kompetens i frågor som rör mat och handel, vilket passar oss perfekt. Dessutom investerar D-Ax med lång horisont, alltså i företag, som vill bygga en framgångsrik och lönsam affär. Att Norrsken investerar i Matsmart bekräftar vår affärsidé och inte minst vår vision: en värld utan matsvinn. Norrsken investerar i bolag med positiv påverkan på antingen människor eller miljö och har precis som vi förstått det orimliga i att helt perfekt mat slängs”, säger Matsmarts VD Karl Andersson i ett pressmeddelande.

Mia Brunell Livfors, VD, Axel Johnson
”För Axel Johnson är det här en strategisk investering: det är inom mat, det är e-handel, det är lågpris och det är hållbar verksamhet. Vi hoppas kunna följa med Matsmart under lång tid framöver.”

Tove Larsson, Investment Manager, Norrsken: 
”Matsvinn är en viktig miljöfråga och vi tycker att Matsmart adresserar problemet på ett väldigt bra sätt. Dels angrips problemet här och nu genom att rädda mat, som i många fall annars skulle slängas. Men kanske ännu mer intressant är hur Matsmart långsiktigt kan påverka de strukturer, som driver matsvinn genom att både hjälpa leverantörer att synliggöra och minska svinnet samt att informera sina kunder om innebörden av bäst före-datumet.”
 
Under 2016 räddade Matsmart 708 ton mat från att slängas och företaget har sett en explosiv tillväxt, med en just nu rullande omsättning på drygt 200 miljoner kronor. Matsmart lanserades i Sverige 2014 och har sedan dess också expanderat till Norge och Finland.

”Vi fortsätter att satsa på ökad tillväxt. Dels finns det ofantligt stora mängder mat att rädda, dels ser vi ett fortsatt ökat intresse för vår idé från både kunder och leverantörer. Parallellt med detta ska vi också intensifiera arbetet med att ta steget in på nya marknader”, säger Karl Andersson.

Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-12-21

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Ekonomi Livsmedel Matsmart Matsvinn Övrigt

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 6-2017 
utkom den 6 december! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK