Barnfamiljer äter fem gånger mer godis än fisk under en vecka
Line Kjelstrup, Norges sjömatråd, visar hur mycket godis respektive fisk en svensk barnfamilj konsumerar under en vecka...

Sett till volym konsumerar ett svenskt hushåll nära fem gånger så mycket godis som sjömat under en vecka. Men statistiken visar samtidigt ett uppsving för sjömat på restaurang.
”Sjömat i Sverige 2017” från Norges sjömatråd är en omfattande kartläggning av svenskarnas konsumtion av fisk och skaldjur med data från nära 5.000 hushåll. Rapporten bygger på statistik från flera oberoende undersökningsföretag, däribland GfK och Kantar TNS SIFO

 
Årets rapport visar både att konsumtionen av sjömat sjunker – minus sju procent hittills i år – och att svenskar äter för lite fisk och skaldjur. Det genomsnittliga intaget på 1,4 gånger under en vecka är betydligt lägre än Livsmedelsverkets rekommendation på två till tre gånger i veckan.
 
”Det är förvånansvärt sällan, både med tanke på den rådande hälsotrenden och ett allt större fokus på hållbara livsmedel. Såväl livsmedelsbranschen som samhället i stort måste hjälpa konsumenter att välja sjömat oftare och vi måste framför allt satsa på barn och unga, där frekvensen är som lägst”, säger Line Kjelstrup, Sverigechef på Norges sjömatråd.

Vid en jämförelse av sjömatkonsumtion och godiskonsumtion framgår att hushåll med fyra personer äter fem gånger så mycket godis som sjömat under en vecka. Under 2016 konsumerade hushåll med två vuxna och två barn i genomsnitt 250 gram sjömat per vecka. Motsvarande godisintag under en vecka var 1,2 kg...
 
Rapporten visar också ett tydligt samband mellan ålder och sjömatkonsumtion – ju yngre vi är desto mindre fisk och skaldjur. I den yngsta åldersgruppen (18-34 år) äter bara var tredje person (33 procent) sjömat två gånger i veckan. Bland de äldsta (49-65 år) är motsvarande andel 39 procent. 
 
”Vi ser en tydlig generationseffekt, som innebär att de äldsta med en stark tradition att äta fisk och skaldjur faller ifrån. Samtidigt fortsätter de yngsta, som inte lärt sig att äta sjömat tidigt i livet, att ha en låg konsumtion, när de växer upp. Det är en signal, som vi behöver ta på allvar och agera på och vi måste aktivt lära våra barn att äta fisk”, säger Line Kjelstrup.
 
Trots att sjömatkonsumtionen sjunker totalt sett, har fisk och skaldjur fått ett uppsving på restaurang. 43 procent av 18-34-åringarna äter sjömat på restaurang minst en gång i månaden, vilket är en klar ökning jämfört med 2016.
 
Krögaren och kocken Fredrik Eriksson, som driver Långbro Värdshus och Restaurang Asplund i Stockholm, ser en tydlig fisktrend bland unga.
 
”Vi ser att allt fler unga väljer fisk och skaldjur på menyn och en viktig förklaring är hälsotrenden. Det ska vara nyttigt och man är även noggrann med att det ska vara bra råvaror. Samtidigt har branschen hittat nya tillagningsmetoder och rätter, som gjort fisk mer tilltalande för den yngre publiken, vilket bidragit till ökningen”, säger han.
 
Även kunskapsnivån har höjts, menar Fredrik Eriksson. 
”Jag upplever att unga kan mer om fisk och skaldjur idag jämfört med tidigare och ofta med stort fokus på ursprung och hållbarhet. Man väljer fisksorter som har bra rykte ur miljösynpunkt.”
 
Sjömatrapporten 2017 visar också att svenskar har blivit öppnare för att prova nya fisksorter. 2012 kunde svenskar tänka sig i genomsnitt fyra olika arter, när de övervägde vilken fisk de skulle äta till middag. 2017 hade repertoaren breddats till sju arter.

”Detta är glädjande och något vi ska ta tillvara på i arbetet för att få svenskar att äta fisk oftare. Vi måste visa på den mångfald som finns inom kategorin sjömat, och inspirera till konsumtion bortom fiskpinnar och midsommarsill”, säger Line Kjelstrup.
 
Carina Malm

Rapporten ”Sjömat i Sverige 2017” ges ut av Norges sjömatråd, som är den norska fiskenäringens marknadsorgan. Den bygger på flera kvantitativa och kvalitativa studier, däribland Consumption of Seafood 2008 – 2017 Sweden, genomförd av GFK Sverige och SCI, Seafood Consumer Insight, genomförd av Kantar TNS SIFO.
Ladda ner hela rapporten här


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-12-19

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 6-2017 
utkom den 6 december! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK