Försäljning av vegetariska livsmedel fortsätter att öka
Försäljningen av färska vegetariska alternativ har i år ökat med 52 procent.

Konsumenternas önskan om att byta ut en del av köttet till vegetariska alternativ har uppmärksammats mycket under den senaste tiden, inte minst i konsumentundersökningar. Men handlar konsumenterna i enlighet med vad de säger? Ja det gör de faktiskt, det visar färsk statistik från Nielsen Data.
Försäljningen av frysta vegetariska alternativ har i år vuxit med 20 procent. Färska vegetariska alternativ har haft en ännu mer imponerande försäljningsökning: 52 procent. 


”Med de nya försäljningssiffrorna kan vi slå fast att den vegetariska trenden inte bara är ett önskat beteende hos konsumenter, utan att de faktiskt också handlar vegetariska livsmedel i högre utsträckning”, säger Karin Brynell, VD för Svensk Dagligvaruhandel

Siffrorna presenteras i Svensk Dagligvaruhandels kvartalsrapport Q3 2017, som också innehåller nyckeltal på försäljningstillväxt, sysselsättning, prisstatistik och nordisk jämförelse.

Läs kvartalsrapporten HÄR

Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-12-18

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Dagligvaruhandeln Konsumentbeteende Kostvanor Övrigt Svensk Dagligvaruhandel Vegetariskt

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

Ledig tjänst på Aviko Norden AB
 
Vi söker Kvalitetstekniker till marknadsledare inom potatis och rotfrukter.
LÄS MER OCH SÖK TJÄNSTEN!
 
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 2-2018 
utkom den 9 april! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK