Konsumentmässan Grüne Woche får åter svenskt deltagande 2018
Konsumentmässan Internationale Grüne Woche i Berlin i januari 2018 får åter svenskt deltagande.
En av de svenska utställarna på Grüne Woche är Jämt Tugget AB, som bl. a. erbjuder jämtländska nachos under varumärket Mörsjö Deli.

Efter flera års frånvaro finns Sverige åter representerat på konsumentmässan Internationale Grüne Woche, som äger rum 19-28 januari 2018 i Berlin. I den svenska montern kommer ett 20-tal företag att visa upp Sveriges mångfacetterade matlandskap för att uppmärksamma Sverige som destination för goda och hållbara matupplevelser. Det skriver Jordbruksverket i ett pressmeddelande.

”Sverige har stor potential att öka måltidsturismen genom att få fler matintresserade besökare att komma till Sverige, och då behöver vi även visa upp svensk mat internationellt,” säger Camilla Bender Larson, uppdragsledare på Jordbruksverket.

I den svenska montern kommer ett antal företag från norr till söder att visa upp Sveriges breda utbud av allt ifrån traditionella rätter, drycker och produkter till moderna, hållbara och trendiga sådana. Genom detta skapas uppmärksamhet för Sverige som en kulinarisk destination, samtidigt som svenska mervärden i bland annat djurproduktionen lyfts fram. 

”Vi vill förmedla en bild av Sverige som ett land med en hållbar livsmedelsproduktion, med naturen runt hörnet och en hög livskvalitet. En viktig del i det är exempelvis vår djuromsorg, goda djurhälsoläge och låga antibiotikaanvändning. Sverige är det land i EU som använder minst antibiotika till livsmedelsproducerande djur”, säger Jörgen Fransson, enhetschef på Jordbruksverket.

Deltagarna i montern presenterar ett 20-tal företag och varumärken:
* Matrundan Österlen – kulinarisk turism, bestående av ett 30-tal företag, där sju av dem deltar med olika varumärken och produkter från Skåne.
* Jämt Tugget AB tillverkar delikatessprodukter med ursprung från den norrländska matkulturen och deltar med sitt varumärke Mörsjö Deli med tunnbrödschips och jämtländska nachos.
* Företagarna Evelyn och Michael Rupp deltar med sitt koncept Älg&more – Småländsk ”streetfood” och kommer att servera älghamburgare till de tyska mässbesökarna.
* Sveriges Oberoende Småbryggerier är en förening som består av 37 bryggerier vilka erbjuder en mångfald av olika sorters öl. Sju bryggerier finns på plats på mässan.
* Orkla Foods Sverige AB lanserar sitt nya veganska varumärke Anamma och deltar för övrigt med varumärken som bland annat Abba och Frödinge.

2018 arrangeras mässan Grüne Woche för 83:e gången. Med ca 400.000 mässbesökare och mer än 1.600 utställare årligen räknas mässan som världens ledande konsumentmässa för livsmedel, lantbruk och trädgård. 

Genom Sveriges deltagande öppnas möjligheter för svenska organisationer, företag, myndigheter och andra att nätverka och knyta värdefulla kontakter på en internationell arena. Montern har ett separat mötesrum som finns tillgängligt för enskilda möten under viss tid på dagarna enligt ett bokningsschema.

Jordbruksverket har fått i uppdrag av regeringen att inom ramen för livsmedelsstrategin utforma och genomföra Sveriges deltagande på Internationale Grüne Woche i Berlin under de kommande tre åren.

Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-12-14

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
EU Jordbruksverket Konferenser & Mässor Övrigt

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

Ledig tjänst på Aviko Norden AB
 
Vi söker Kvalitetstekniker till marknadsledare inom potatis och rotfrukter.
LÄS MER OCH SÖK TJÄNSTEN!
 
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 2-2018 
utkom den 9 april! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK