Kvinnor vill minska plastens miljöpåverkan mer än män
Svenska kvinnor – här representerade av Returpacks/Pantameras kommunikationschef Katarina Lundell –  är mer positivt inställda än män till att minska plastens negativa miljöpåverkan. .(Bild Returpack/Pantamera)

Svenska kvinnor gör mer än svenska män för att minska den negativa miljöpåverkan som plastflaskor medför. Hela 66 procent av kvinnorna tar till exempel med sig plastflaskor, som de köpt på språng, med hem till resten av sina returflaskor. Motsvarande siffra för männen är 47 procent. Det visar SodaStreams senaste undersökning, som genomförts av Gfk Norm

Undersökningen visar också att svenska kvinnor är mer positivt inställda än män till åtgärder, som minskar plastens negativa miljöpåverkan. Hela 46 procent är nämligen beredda att betala extra för en plastflaska, om en del av beloppet går till att minska klimatpåverkan. Motsvarande siffra bland män är 36 procent. 59 procent av kvinnorna pantar också flaskor för att värna om miljön mot 48 procent av männen.

”Det är självklart positivt att så många kvinnor ser det stora problemet, som plastflaskor medför. Svenskar är generellt sett miljömedvetna, oavsett kön. Men det finns fortfarande mycket kvar att göra. Alla kan inte göra allt, men alla kan göra något, genom att exempelvis välja bort vatten på flaska och istället kolsyra sitt eget vatten kan en familj spara ofantligt många plastflaskor varje år. Och på så sätt minska den negativa miljöpåverkan, som plastkonsumtionen medför”, säger Michele Fitzwilliams, nordisk marknadsdirektör på SodaStream.

Undersökningen gjordes i mars 2017 i form av en webbenkät med totalt 1.716 personer mellan 15-65 år. 

Källa SodaStream

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-11-10

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

NordArom, Norrköping,
söker produktutvecklare
 
Vill du vara med och förhöja smakupplevelsen i drycker, konfektyr, glass och andra godsaker?
Med ett stort mått av kreativitet och experimentlusta, ett välutvecklat smak- och luktsinne och intresse för livsmedel kan du bli framgångsrik som produktutvecklare hos oss.
LÄS OM OCH SÖK TJÄNSTEN!
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 5-2017 
utkom den 25 oktober! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK