Centerpartiet mest trovärdigt när det gäller mat och politik
Centerpartiet får högst förtroende i Demoskops undersökning om mat och politik.
Så här skulle en fiktiv ”matriksdag” se ut enligt Demoskops undersökning.

Centerpartiet är det parti som svenskarna har mest förtroende för när det gäller mat och politik. Det visar en undersökning som Demoskop har gjort på uppdrag av Livsmedelsföretagen.
I undersökningen har tusen svenskar fått frågan vilket parti man har störst förtroende för, när det gäller mat och politik. Överlägset högst förtroende fick Centerpartiet med 29,8 procent, vilket är en ökning med 14 procent från 2014. På andra plats kommer Socialdemokraterna med 18,6 procent. Miljöpartiet står för den klart största minskningen i förtroende – från 38 procent 2014 till dagens 13,5 procent.
 

Vänsterpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna får alla runt 6 procent. Sämst går det för Liberalerna med 1,8 procent och Kristdemokraterna med 1,4 procent, som översatt till riksdagsval inte hade kommit in i riksdagen. I den här fiktiva ”matriksdagen” hade S+V+MP varit det största blocket med 48 procent, följt av en halverad Allians bestående av C+M, som tack vare Centerpartiets höga siffror ändå får ihop 44 procent. 

Demoskop har i samma undersökning även frågat svenskarna vem man tycker har störst ansvar för att Sverige har en livskraftig livsmedelsproduktion. 28 procent svarade ”politiker” och 24 procent ”producenter av mat och dryck”. På tredje plats med 21 procent sätter man sig själv, det vill säga konsumenterna. 

”Det finns flera partier som borde fundera på varför man får låga förtroendesiffror i en så viktig fråga. På tv har Kockduellen mer än dubbelt så många tittare som Partiledarduellen, så att vinna röster på matfrågan borde inte vara så svårt, men ändå misslyckas de flesta. En anledning kan vara att partierna inte är särskilt bra på att berätta vad man tycker. Tittar man på partiernas hemsidor är det svårt att hitta någon tydlig och sammanhållen politik kring matfrågan eller den svenska livsmedelsindustrin, för övrigt Sveriges fjärde största industri. Jag hoppas att den här undersökningen blir en väckarklocka för partierna”, säger Jimmy Sandell, kommunikationschef i Livsmedelsföretagen.

För att underlätta för väljare och politiker att mötas och prata om mat och politik kommer Livsmedelsföretagen fram till riksdagsvalet 2018 att samla och sprida fakta, statistik, undersökningar och spännande samtal under hashtaggen #matvalet2018.

”Med undantag för vädret finns det få saker som engagerar svenskarna mer än mat. Och mat är så mycket mer än det man äter och dricker. Man pratar om var den kommer ifrån, hur den produceras, om den kostar för mycket eller för lite, om staten ska få bestämma vad man stoppar i sig, om Sverige kan producera tillräckligt med mat i en kris, med mera. Mat är en grundläggande förutsättning och därmed i allra högsta grad politik, och politiker som förstår att vägen till väljarnas hjärta går genom magen har mycket att vinna”, säger Jimmy Sandell.

Startskottet för #matvalet2018 är en serie intervjuer om mat och politik med riksdagspartiernas mattalespersoner i Livsmedelsföretagens podcast Feeder. Några av ämnena, som tas upp, är den nationella livsmedelsstrategin, Sveriges självförsörjningsgrad, sockerskatt, gårdsförsäljning och snusexport. Politikerintervjuerna i Feeder hittar du både här och i iTunes.

Undersökningen utfördes av Demoskop 3–10 oktober 2017 på uppdrag av Livsmedelsföretagen. 

Källa Livsmedelsföretagen

Text Carina Malm


JERRY PETTERSSON

Editor - Sweden
JERRY PETTERSSON
jp.press@comhem.se

Publicerad: 2017-11-07

TAGGAR (Obs! Klicka på en tagg för att få fram fler artiklar inom det området!)
Konsumentbeteende Livsmedel Livsmedelsföretagen Övrigt Undersökningar/Rapporter

Packnews Sponsors
Hitta rätt leverantör med hela livsmedelsbranschens sökmotor:
LEDIGA JOBB

 

Är du på jakt efter ett nytt jobb?
Eller behöver du kanske rekrytera?
Då är det här du ska titta in.

NordArom, Norrköping,
söker produktutvecklare
 
Vill du vara med och förhöja smakupplevelsen i drycker, konfektyr, glass och andra godsaker?
Med ett stort mått av kreativitet och experimentlusta, ett välutvecklat smak- och luktsinne och intresse för livsmedel kan du bli framgångsrik som produktutvecklare hos oss.
LÄS OM OCH SÖK TJÄNSTEN!
KALENDER
KALENDER
Hitta alla förpackningsbranschens viktiga mässor och händelser!
LIVSMEDEL I FOKUS
LIVSMEDEL I FOKUS

Livsmedel i fokus 5-2017 
utkom den 25 oktober! 





FÖLJ OSS PÅ TWITTER
FÖLJ OSS PÅ FACEBOOK